Vecka 5, 2016
Allmänt
Då var vi redan inne i februari! Vi har fortfarande ett högt elevantal men från och med nu, såslutar det fler barn än vad det börjar, så antalet kommer minska vecka för vecka. Som många säkert redan sett på vår facebooksida, så har det hänt många roliga saker under veckan och självklart återfinns den informationen och lite till här nedan.
De elever som kommit nya denna vecka är Michelle år 2, Olle år 4 och Elsa år 6. Välkomna!
Denna vecka har vi sagt hejdå till Garfue, Justin, Pontus, Meja, Alice, Tilda, Nathaniel och Frida. Dessutom minskade vår personalstyrka med en tjänst i skepnad av tre personer som arbetat deltid på förskolan; Åsa, Ulrica och Thomas. Åsa är på väg till Sverige och Ulrica och Tomas ska nu vara lediga och ”bara” ha semester! Tack för den här tiden!
Nästa vecka börjar Elias och Maja år 2, samt Nathalie till förskolan. Välkomna och hoppas ni kommer att trivas!
Nästa vecka kommer vi att återuppta simningen igen. Alla från förskoleklass till år nio kommer att simma på tisdag eftermiddag, så då är det viktigt att ni kommer ihåg badkläder och handduk! Vi kommer att vara på Kim´s House igen, dit vi åker med songthaew från skolan. Då vi är så många och poolen inte är så stor kommer vi att åka dit i tre omgångar under eftermiddagen.
I det fastnålade inlägget på vår facebooksida, finns det ett veckoschema med ”bra att veta i veckan”.
Förskolan Pussel
Denna vecka har vi haft vattentema. Vi startade på måndagen med att diskutera varför vi behöver vatten och vad vi använder vatten till? Barnen fick rita och måla vad de ansåg att de använde vatten till. Vi gick en promenad och plockade föremål som vi trodde skulle flyta och sjunka. Givetvis provade vi efteråt vilka föremål som flöt och sjönk.
Barnen skapade en havstavla utav sand, snäckor och sjögräs. De skapade även fiskar som kunde simma runt i havet.
Sångerna den här veckan har bestått av olika vattensånger.
Vi avslutade veckan med att igår (fredag) åka ner till stranden och bada, leka, göra sandslott och plocka snäckor. Barnen ville INTE åka tillbaka till förskolan!
Nästa vecka ska vi ha sagotema på förskolan och vi planerar för fullt vad som ska hända…
Nästa vecka är det Susanne, Jampa och Anneli som arbetar på förskolan och under måndagen kommer vi även se ett nytt ansikte som vikarie. Hon heter Jang och pratar både flytande svenska och thai, vilket är väldigt bra för våra flerspråkiga barn.
Jampa, Susanne, Åsa, Thomas , Anneli och Ulrika
Förskoleklass + år 1
Vid första lektionen i måndags sa jag till förskoleklass och år 1:
– “På vägen till stranden så såg jag något stort djur ute i havet… Det såg ut som om det var på väg mot skolan???!!!”
Barnen funderade under dagen och när de kom in efter lunch så ropade dem:
– “En val!”
Helt riktigt hade valen Vera (Vv) flyttat in i sagoskogens sjö tillsammans med sälen Sam som kom för några veckor sedan. V kom på flera ord med V och skapade en saga av dom. Vi arbetade sedan med bokstaven där vi lyssnade efter den och skrev både stora och små Vv. Det slutade med att vi målade eller klistrade in en val på vårt arbetsblad. I matematiken har vi arbetat med mönster och att lista ut hur mönster fortsätter. Detta kan ni göra tillsammans med ert barn hemma där ni och de, skapar egna mönster och att man ska kunna lista ut hur de ska fortsätta.
Marie
1-2
Vad heter jag och varför? Vad är mitt mellan-namn? Det var frågor vi spontant kom in på under en genomgång och några av eleverna kollade upp detta och berättade sedan dagen efter om det fanns någon tanke eller släkt som påverkat, vad de heter idag.
Vi avvaktade med järnåldern och börjar läsa om den först nästa vecka. Istället tog vi oss lite närmre vår tid då vi återigen, spontant, började prata om uttrycket ”stäng dörra”. Vilken bok/film och vilken författare? Sedan fick barnen i uppgift att fundera över skillnader/förutsättningar från hur de levde då, mot hur vi lever nu. (Hur samhället är uppbyggt/utvecklats och hur vi levde förr och nu, ingår i SO-ämnet för årskurs 1-3). Efter halva ”Barnen i Bullerbyn”- filmen hade barnen helt fantastiska reflektioner och tankar:
- De tvättade för hand – vi har tvättmaskin eller så lämnar vi in tvätten till någon som tvättar åt oss.
- De arbetade mycket för hand, och använde djurens kraft till hjälp, istället för maskiner, som vi har idag.
- Barnen hjälpte till hemma- de plockade potatis, rensade ogräs och handlade.
- Språket – De sa goddag och adjö istället för hej och hejdå.
- Det var bara vissa (de rika) som hade bilar. Annars åkte de häst och vagn.
- De lämnade in skorna till en….. skomakare som lagade deras skor. Vi slänger våra och köper nya om de blir slitna.
- De hade ingen AC.
- De pratade inte med så mycket Rrrrrrr…… och då kom vi även in lite på dialekter, småländsk som jag är!
Ja, barnens reflektioner kanske speglar ett samhälle med en enormt snabb utvecklingshastighet där det mesta görs via hjälpmedel eller har automatiserats.
Både genom stenåldersdagen, där reflektionen över att barnen verkade leka mycket mer med varandra, samt ovanstående reflektioner, tror jag är mycket nyttiga för barnen att få reflektera och diskutera kring. Är all utveckling positiv eller gör den oss bortskämda i ett samhälle där vi bara kräver mer och mer och aldrig blir nöjda?
I engelska har vi spelat lite fruktmemory och pratat/frågat varandra om siffror. I matematiken har vi diskuterat talens värde såsom hundratal, tiotal och ental. Vi har även börjat läsa om årstiden vinter, där kapitlet handlade om djur och mestadels vilka djur som går i ide och hur djuren anpassar sig efter årstiderna. Vissa fåglar flyttar men domherren och talgoxen stannar kvar. De plockade ut några stödord kring domherren och fick färglägga en domherre utefter den information de läste sig till (t.ex. röd-bröstet. Svart- huvudet). Fråga efter nya läs/ma-läxan då den alltid är till onsdagar! Annars ligger den säkerligen i väskan, och dent är onödigt att de släpar på böckerna fram och tillbaka varje dag :) Det är bra om de läser läsläxan lite varje dag för att öka på sitt flyt i läsningen.
Nästa vecka ska eleverna få producera egna sagor då vi tillsammans med förskolan ska ha ett sagotema.
Marie
3-5
Då var ännu en vecka avklarad, och eleverna får en välbehövlig vila till helgen. Jag kan inte sluta att fascineras av hur dessa elever på ett sådan bra sätt lyckas kombinera semester (för de flesta) med ansvarstagande studieprestationer. Som tidigare så figurerar det en mängd olika projekt och arbetsuppgifter. Några smakprov på vad veckan innehållit är följande: Vasatiden, textskrivning med fokus på dialoger, vikt och volym, problemlösning av matematiska frågeställningar, bokrecensioner, kroppens uppbyggnad, samt organens funktion. Som ni säkert förstår leder allt detta till många intressanta och olika möten med kunskap. Kommande vecka kommer givetvis bestå av flera nya spännande möten med ”herr kunskap”.
6-9
Denna vecka har eleverna fortsatt med sina planeringar och arbetat med allt från svensk grammatik (mycket satsdelar och ordklasser blir det!), genetik och genteknik, syror och baser, ekvationer, sagor, människans utveckling och mycket mer! Att arbeta utifrån planeringar från hemskolan, som inte alltid är så tydliga i fråga om utformning och tidsram är ibland en utmaning, men tillsammans med elever och er föräldrar får vi det att fungera! Det är roligt att se att de som varit hos oss tidigare har så bra kläm på hur de ska arbeta!
Eva
Idrott
Veckans idrott har innehållit såväl bollsport som racketsport och teorilektion med fokus på puls. Så en liten fråga till alla er läsare. Vad är den korrekta beskrivningen av PULS?
Tisdagens idrott bestod närmare bestämt av bollsport och fotboll. Eleverna fick jobba med bollkontroll och grunderna i att kunna passa och dribbla bollen. Lektionen avslutades med spel i mindre grupper för att sträva efter att många får röra bollen så mycket och ofta som möjligt.
Torsdagens idrott bestod av en kombinerad teori och praktisk lektion. Den praktiska biten bestod av badminton medan teoridelen belyste puls och dess olika nivåer.
Linus
Fotboll
Onsdagens träning fortsätter att vara populär bland skolans elever, då vi ständigt håller ett högt deltagande, vilket givetvis är väldigt inspirerande. Man ser tydligt att de som ej utövat sporten mycket tidigare gör enorma framsteg från gång till gång. De tar till sig nya kunskaper och tips ideligen. Jag hoppas verkligen att fler fått upp ögonen för denna sport och motionsform, oavsett nivå och kunskap så kan alla ha enormt roligt. På återseende kommande onsdag 16.15 vid idrottsplatsen! (bakom 7-eleven).
Linus