Vecka 3, 2016
Allmänt
Ytterligare en vecka med full fart! Den stora begivenheten denna vecka har varit lågstadiets stenåldersdag, som ni kan läsa mer om i nyheten under detta veckobrev.
De nya elever som kommit denna vecka är Tarzan och Wilma år 1, Agnes år 3 och Ia år 7. Vi hoppas att ni känt er väl mottagna och kommer trivas hos oss!
De som slutat är Maja, Tuva, Casper, Wincent, Felicia och Ia. Vi hoppas ni har trivts och skaffat nya vänner samt lärt er mycket och lite till!
Denna vecka har vi även förstärkt skolan med ytterligare en resurs till skolan. Uffe kommer fungera som resurs några timmar i veckan, där olika elever kommer bli erbjudna att ibland få göra sina uppgifter där han finns som stöd. Elevgrupperna är ju redan mindre än i Sverige men då samtliga 12 elever i varje grupp oftast arbetar med olika uppgifter, är det ibland svårt att fokusera på sitt eget. Vi hoppas detta kommer bli ett uppskattat inslag i vår verksamhet. Välkommen Uffe!
Under tre veckor har elever från 2-4 haft träslöjd och gjort jättefina smörknivar! Vackra OCH så lena!
Från och med denna vecka har thai för nybörjare varit indelad i två grupper för att det just nu är så många!
Nästa vecka kommer två nya elever; Filippa år 2 och Tindra år 5. Välkomna!
Förskolan Pussel
Vi har fortsatt att öva på rim och ramsor. Många utav barnen har pärlat fot- och armband. På tisdagen hade vi olika rörelselekar som barnen uppskattade mycket, och det kommer vi fortsätta med. 6-åringarna har spelat ”fem myror är fler än fyra elefanter”-spelet som handlar om stora och små bokstäver, samt att höra vilken bokstav ett djur börjar på (begynnelsebokstav).
Det blev ingen utflykt på torsdagen, men då fick barnen gå på en skattjakt istället. De letade efter olika föremål som dom sedan skapade något av.
Vi har skapat olika djur av barnens hand- och fotavtryck och fredagsmyset blev att gå till lekplatsen och titta på en film om ”Miniorernas äventyr”.
Nästa vecka ska barnen ha med en MJUK sak på visningssamlingen. Det var ett av barnen som fick välja kategori denna gången.
Susanne, Jampa, Anneli, Åsa, Thomas, Ulrika
Förskoleklass + år 1
Det randiga djuret som besökte ”Sagoskogen” denna vecka var Tigern Tindra. Vi letade, skapade, lyssnade och skrev. Vi försöker redan i de yngre åldrarna var noga med att stora bokstäver ska vara från tak till golv, medan de små brukar oftast vara hälften så stora. Vissa små bokstäver är höga, såsom b,d,h,k och l och börjar också i taket. Däremot har vi g, p och q som gillar att bada och bara har huvudet över vattenytan medan kroppen är under. Lilla j är fiskekroken som behöver vara under vattnet och y är hajen som kommer upp med sitt gap över vattenytan. Även 10-kompisarna har vi arbetat med och så har vi hoppat hopprep och räknat ”tiohopp”. Alla barnen lyckades samla minst 100 kronor i sitt hoppande och då avslutade vi fredagen med att läsa högt ur boken ”hundralappen”.
Prata gärna med era barn lite om tiotalen. Hur många tior går det på SEXtio? Hur många tior går det på TRE(t)tio osv. för att se om de kan och hör sambandet.
Marie
1-2 (+2st i årskurs 3)
Veckans mål var att veta skillnaden och kännetecken för jägar- och bondestenåldern. I onsdags hade vi en stenåldersdag med mycket lyckat resultat. Då veckan bestått av planering och utförande av vår stenåldersdag blir veckas info lite kortare än vanligt. Ni kan nämligen läsa om och se vår spännande stenåldersdag i nyheten under detta veckobrev! Vi tackar Pontus pappa, som följde med och fanns där som en extra vuxen, samt hjälpte oss med elden :)
I engelska har vi arbetat med ”bodyparts” och långtidseleverna har haft sin sista träslöjdslektion där de blev klara med sin smörkniv. De hann också gå ut med Fredrik och diskutera olika träslag. I fredags eftermiddag hade de en muntlig redovisning om sin smörkniv där de berättade hur hela processen gått till från idé till slutprodukt. De benämnde de olika verktygen och hantverksteknikerna, samt vilken ev. speciell funktion just deras smörkniv har utifrån utseende och form.
Det har forskats om fåglar och vi har tränat på att plocka ut stödord och skriva tankekartor. Problemlösning och multiplikation i matematiken för de äldre och fokus på läsandet för de yngre.
Marie
3-5
Ännu en vecka har passerat och flera olika uppgifter har diskuterats samt genomförts och reflekterats kring. Moment som arbetats med har vart ljus-laborationer, vikingatiden, klädesplagg och veckodagar på engelska, samt givetvis matematik med bland annat de fyra räknesätten, geometri, omkrets och area. Svenskuppgifter såsom bland annat berättelseskrivande har också genomsyrat flera elevers planeringar. Det är även kul att se att en sådan åldersblandning av elever har ut så mycket av varandra. De äldre eleverna får ibland känna sig extra duktiga då de kan handleda de yngre vid enklare uppgifter och frågor, samt att de yngre tycker det är kul att få en inblick i vad de äldre eleverna arbetar med för något. Jag som ansvarig för gruppen ser fram emot kommande vecka och fortsätta se elevernas utveckling. Men först önskar jag er en riktigt skön helg.
Linus
6-9
Eleverna har fortsatt arbeta efter sina planeringar och alla är nu inne i sina arbeten om allt från antiken och jordens befolkning i SO till magnetism och leddjur i NO. Samtidigt gnuggas ekvationer, glosor i olika språk och formuleringar i loggböcker och diverse arbeten.
Eva
Idrott
Veckans idrott har bestått av två olika aktiviteter. Under tisdagen spelade vi fotboll där vi delade upp äldre och yngre elever i två olika grupper. Vi tränade grunder såsom att passa samt dribbla med bollen, för att sedan avsluta med att spela matcher på mindre plan med få spelare i vardera lag. Detta för att alla skall få större möjlighet att oftare få röra bollen.
Torsdagens idrott bestod av en lek som kallas ”Capture the flag” Här deltog alla elever (år 1-9) oavsett ålder på en och samma plan. Detta är en lek som tränar motoriska färdigheter, samarbete samt taktiska moment för att kunna erövra flaggan.
Bilden visar taktiska förberedelser inför match.
Linus
Fotboll
Onsdagens fotbollsträning var välbesökt då hela 16 elever deltog, vilket innebär 50 procent av skolans elever, då fotbollen endast är en möjlighet för årskurs 1-9. Under träningen övade vi på passningar och mottagningar under en uppvärmningsdel, för att sedan gå över till att spela smålagsmatcher där det var fokus på mycket bollberöring för var och en. Träningen avslutades sedan med en spännande och jämn match som slutade oavgjort. Bra jobbat samtliga som deltog!
Linus