Vecka 11, 2016
Allmänt
Denna vecka har vi fixat i rummet där vi tänker använda vår nya projektor. Mörkläggningen har inbjudit till disco bland eleverna. Vissa raster har de fått vara inne och dansa. De är härligt att se hur roligt de har tillsammans!
En ny elev har kommit denna vecka; Anne. Välkommen!
De barn som slutat denna vecka är Oliver och Alicia. Tack för den här tiden!
Nästa vecka kommer hela skolan (1-9) att hasimningpå torsdagen. Då är det viktigt att alla har med sig badkläder!
Nästa vecka kommer det ske en del personalförändringar. Sophie slutar på förskolan och Agnes kommer i stället. Marie slutar som lärare i 1-3an och Johanna kommer i stället. Dessutom kommer Uffe att sluta som resurs.
Vi tackar Marie, Sophie och Uffe för det arbete ni lagt ner med barnen/eleverna på förskolan/skolan, för allt engagemang som har kommit såväl elever och föräldrar som oss i personalen till gagn. Det blir tomt utan er! Samtidigt hälsar vi Johanna och Agnes välkomna att fortsätta arbetet med barnen fram till sommarlovet. Vi hoppas att ni kommer att trivas!
Marie och Sophie körde lite avslutning på stranden med sina barn/elever idag. Det verkar vara på väg att bli en tradition! Mer om det nedan!
”Annorlunda är bra! Annorlunda är roligt!”
På måndag är det dags för”rocka socka-dagen”.Det är en hyllning till våra olikheter och allas lika värde! Det hela började med att en lillasyster ville hylla sin storasyster, som har Downs syndrom och hon ville hylla hennes olikhet genom att ha olika strumpor på sig. I Sverige sätter man på sig två strumpor i olika färg, just den 21 mars. Nu är det väl inte så många som använder strumpor här, men man kan ju ha flip-flops i olika färger eller måla tånaglarna i olika färger. till exempel. Vi kommer att börja måndagen med att uppmärksamma detta och har köpt in nagellack för dem som vill!
Förskolan Pussel
Den här veckan har vi haft påsktema. Vi tjuvstartade lite med att måla påskägg och olika påskteckningar med kycklingar på. Vi har pratat om påsken och om man firar påsk både i Thailand och Sverige.
Vi har fortsatt prata om bokstäver. Vi kollade på 5 myror är fler än 4 elefanter på projektorn med klass 1-3.
Vi var i lekparken i torsdags. Det var väldigt varmt men vi hade jättekul! Det kom barn från en thaiskola och lekte med oss. Vi lekte och busade och gick även en sväng förbi utegymmet. När vi kom tillbaka till förskolan spolade vi av oss med vatten för att svalka oss.
Vi avslutade veckan med en utflykt till stranden. Det var både förskolan och klass 1-3 som åkte dit. Det blev en trevlig förmiddag som också blev en avslutning för mig (Sophie) och Marie som slutar på tisdag. Vi lekte, badade och plockade en massa snäckor och barnen tyckte det var jättekul. När vi kom tillbaka, så hade skolan disko på lunchrasten där vi var med och då blev det musik, dans och limbo.
Sophie & Jampa
1-3
Känns konstigt att skriva mitt sista veckobrev för detta läsår. Samtidigt är jag så glad för all respons och uppskattning ni visat av att få informationen i både text och bilder! I veckan har samtliga utvecklingssamtal genomförts och föräldrar och elever har i förväg fått läsa igenom sina skriftliga omdömen, IUP:er och även min egen bedömningsmatris. Via en detaljerad och nedbruten bedömningsmatris i samtliga ämnen har jag en bra översikt över vilka arbetsområden vi har kvar att göra och det är även intressant för föräldrarna att kunna följa sitt barns utveckling.
Nordens mytologi har varit temat för veckan och Oden, Tor, Loke, Frej och Freja har vi bekantat oss med en hel del. Vi har läst, berättat och kollat på avsnitt av “Odens rike” för att ta in kunskapen. Eleverna har varit jätteintresserade och kan det mesta om varje asaGud/jätte och kan även koppla dem till våra veckodagar.
I de teoretiska ämnena har vi arbetat vidare i våra arbetsböcker men i fredags blev det en lite mer praktisk dag. Det var min sista “ensamma” dag med barnen då min efterträdare Johanna börjar på måndag. Vi begav oss därför till stranden ihop med förskolan där vi lekte, badade, grävde och bara tog det lugnt! Väl tillbaka på skolan blev det lite disco ihop med även de äldre eleverna och sedan avslutade vi (efter önskan från utv.samtalen) med den klassiska “roliga timman”. Eleverna körde “hänga gubbe”, charader och spelade spel.
På bilden ser ni Sean som imiterar Leif “Loket” Olsson medan tre elever spelar Mix Max.
Tack vare bedömningsmatriser och annan dokumentation kan jag i nuläget se att samtliga elever ligger bra till utifrån kunskapskraven, vilket också öppnar upp för en varierad undervisning och praktiska aktiviteter! Så bra jobbat alla elever och Tack för detta halvår, som jag haft förmånen att följa Er! Ni har lärt mig massor – och jag hoppas ni känner detsamma!
Marie
4-9
Några av de områden som eleverna arbetat med denna vecka är människokroppen (sex och samlevnad för somliga och nervsystemet för andra), berättande text, värme och väder med laborationer, naturen om vintern, faktatexter på engelska, träslöjd och nationellt prov i engelska.
Alicia undersöker vad som händer när man värmer luften i en flaska:
Eva
Idrott
På tisdagens lektion var det meningen att vi skulle fortsätta med aerobics, men lagom till idrottslektionen försvann elen i hela området, så utan musik gjorde vi bara en repetition av förra veckans rörelser, sedan hoppade vi hopprep och spelade lite innebandy.
På torsdagen fick eleverna spela multiboll. Det går ut på att läraren slänger ut en boll och säger hur många från varje lag som ska spela. Dock är det inte rätt boll till rätt idrott. Man kan slänga ut en tennisboll och säger då: ”3 st basket”. 3 från varje lag springer ut och spelar basket. Eleverna sitter på ett led så det är alltid de 3 första som ska spela och man sätter sig längst bort i ledet när man spelat klart. Man kan även slänga ut 2 olika bollar och säga 2 olika idrotter. Då är det 2 olika matcher på samma plan, samtidigt. Ett exempel på detta ser ni nedan :).
Eva och Marie