v.9 Stöta kokosnätter på stranden och besök på en botanisk trädgård
Allmänt
I tisdags var eleverna i åk 1-8 varit på studiebesök på Sobha Botanical Garden. Det är första gången som vi besöker det och ett stort tack till den förälder, som tog med oss dit! Under vårt besök fick vi se traditionella thailändska trähus. I dem fanns det samlingar av bruksföremål, konst, keramik och porslin. Några föremål var så pass gamla som från ca 2000 f.Kr. I trädgården fanns även en av Thailands största samlingar av träd, buskar och plantor. Vi hade tur som fick se “Rose of Venezuela” blomma. Den är ursprungligen från Sydamerika men trivs i tropiska miljöer. Länk till hemsidan så kan ni läsa mer. https://www.sobhabotanicalgarden.com/home-EN.
Det har även varit simträning för samtliga elever i veckan, vilket ni kan läsa om under idrotten, längre ner i veckobrevet.
Varje morgon har vi en samling där vi går igenom dagen och pratar lite “vardagsthai” med fraser och ord.
I thaiundervisningen denna vecka har det varit fokus på djur som är aktuella här i Thailand. Ngoo Hau – Kobra, Jung – mygga, Chang -Elefant, No(k) – Fågel, Maa- Hund, Meuw – Katt
Matsedel nästa vecka:
Måndag: Skapa din egen soppa, Tisdag: Potatismos och korv, Onsdag: Kyckling med grön curry, Torsdag: Spagetti med köttfärssås
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Under veckan har vi hunnit med så mycket spännande i förskolan och f-klass. Veckan började med att vi pratade om vad vatten är = H2O och att en vattenmolekyl ser ut som ”Musse Pigg”. Vi har i vårt projekt gjort en stor gemensam målning av havet med havets botten och alger. Barnen kom på att de även önskade ett skepp nere på havets botten så det har vi också gjort samtidigt som vi lärde oss ett nytt begrepp – förlisning. Just nu saknas det något mer i havet men det hoppas vi att vi ska få inspiration till under fredagens frivilliga familjeutflykt. I tisdags hade vi rörelselek ute på gården med olika lekar och övningar. Barnen kämpade på i hettan och därför njöt vi lite extra på torsdagens simträning med vattenlek och god frukt.
Språk – Vi har lyssnat på vår nya favvosaga ”Fru Skräckkkkk” på lässugen (UR/barn). Barnen har också fått hitta på olika saker som vi blandade ihop till en påhittad saga av mig. Barnen valde drake, prinsessa, tv, dinosaurie, bana mm. De blev så inspirerade av den fantasifulla berättelsen att de sedan lekte sagan hela eftermiddagen. Vi har även läst boken Petra Prick där vi efteråt ritade och räknade Hur många prickar har en leopard?
Matematik – Vi har knutit ihop våra nya kunskaper med de fyra grundformerna i geometri, mönster med talen 1-10 samt att lyssna på en instruktion. Det gjorde vi i en övning som heter Larven Larvig. 🐛 Barnen blev mycket förvånade över att allas larver blev olika trots samma instruktion från mig 😳
Sång/Ramsa – Har du sett herr vattendroppe, Pelle Plutt, 10 små indianer och Imse vimse spindel i olika former
Tessan, förskollärare
F-3
På måndagen fick klassen ett mysterium att lösa. Under dagen dök det upp olika ledtrådar som eleverna ivrigt turades om att läsa. Vi fick klura ett tag men till slut kunde vi lista ut vem tjuven var. En annan dag skulle vi studera hur urtavlan på klockan egentligen är uppbyggd och i vilket system siffrorna sitter. Vi tillverkade klockor av snäckor och papperstallrikar. Det var väldigt klurigt att lägga ut snäckorna på rätt ställe, vid varje timme på klockan. Eleverna fick verkligen fundera över hur siffrorna sitter, exempelvis att 12 är högst upp, och att 6 är längst ner. Sedan upptäckte vi att det är lika stora mellanrum mellan siffrorna också. De äldre eleverna fick även markera ut minuterna. Så var det visarna, är de lika långa? Är de längre än klockan? Under veckan har även flera skolbarn skrivit om olika resor och studiebesök. Vi har även börjat rabbla alfabetet eftersom några är osäkra på det.
Karin, lärare tidigare åldrar
4-9
Den här veckan har vi hunnit med mängder av saker! Här kommer ett axplock av saker som eleverna håller på med i de olika årskurserna. Industrialismen, ellära och magnetism, vardagsteknik, Frihetstiden, Europas sista vildmark, berättande texter, faktatexter, bokrecension och en hel del matte av olika slag.
Grej of the week handlade om kobran. Ngoo Hau som det heter på Thai. Ett alltid lika aktuellt ämne i Thailand. Vi gjorde en “6-fältare” vilket är en stödstruktur till att skriva faktatext om djur.
Att skilja på och använda de eller dem på rätt sätt, är något jag märker är svårt för de flesta elever. Idag har eleverna fått göra en parövning där det gällde att lägga rätt mening under rätt rubrik. Efter gick vi igenom hur man använder de och dem och vilka knep man kan använda. Efter fick de göra om övningen och också arbeta med ett arbetsblad. Studiebesöket ni läste om ovan, gav oss mycket intressant historia- vilket ni kunde läsa om ovan i det allmänna.
Åsa, lärare senare åldrar
Idrott
Tisdagens idrott tillbringade år 1-8 på stranden. Vi värmde upp med en 1 km joggingtur längs med havet. Det var tungt i den mjuka sanden. Vi gick igenom lättare teknik för både längdhopp och “kulstötning” och alla fick pröva. Svårt att försöka låta bli att kasta en kokosnöt när den är så lätt, men de fick till riktigt bra stötar och några stötte längre än världsrekordet i längdhopp! Vi avslutade med en paddelstafett på “surfbräda”, det var heller inte så lätt eftersom vågorna gjorde lite motstånd. Vi avslutade lektionen med att ta ett välförtjänt dopp i havet.
Förskola och förskoleklass lekte olika lekar på gården på tisdagens rörelsepass. Vi lekte farbror lejon, god morgon god middag, godkväll, en variant av spökboll samt en rolig tävling med ärtpåsar – fröken mot barnen. Fröken vann! Sedan fick barnen turas om att kasta ärtpåsarna åt varandra.
På torsdagens idrottslektion hade vi simträning. Vi värmde upp med vattengympa och några längder simning, anpassade efter förkunskaper. Det är roligt att se de yngre elevernas framsteg både när det gäller att kunna ta riktiga ben- och armtag och den vattenvana och säkerhet på djupt vatten de får av allt badande i pool och hav här under deras vistelse
Bild
Denna vecka fick eleverna måla de lerkrukor som de tillverkade förra veckan. Vi tittade på olika mönster som finns på äldre lerkrukor men man fick måla sin egna kruka hur man ville. En del elever tog inspiration från flaggor, andra från hav eller mönster.
Etiketter
- Ban Phe
- banphe
- bild
- bokstavsarbete
- botanisk trädgård
- Eastern Swedish School
- EasternSwedishSchool
- ESS
- Förskola
- förskoleklass
- GOTD
- grej of the day
- högläsning
- idrott
- idrott på stranden
- keramik
- klockan
- lerkrukor
- matematik
- rastaktiviteter
- Simträning
- skolautomlands
- sportlov
- stöta kul
- svensk skola i thailand
- Svensk skola utomlands
- svenskskola
- svenskskolabanphe
- SvenskskolaThailand
- tema havet
- Thailand
- Thailändska
- v.9