v.8- En härlig mix av akvariebesök, jenka och macarena:)
Allmänt
Denna vecka har sett lite annorlunda ut då elevgrupperna håller på att omjusterats lite pga minskat elevantal då sportlovsveckorna runtom i Sverige snart är över. Det har och kommer även nästa vecka vara 2 elevgrupper. En F-4 och en 4-9.
Linus som varit hos oss sedan skolstart återvände i tisdags kväll mot Sverige och därför valde vi att ha idrotten 2 dagar i rad (måndag och tisdag). Nästa vecka är dock som vanligt (tisdag/torsdag) och framöver är det Emma som ansvarar för idrotten.
I onsdags så åkte hela förskolan och de som ej gick hos oss i höstas till Rayong akvarium. Samtliga barn var mycket nyfikna och intresserade. Förskolan förarbetade med diverse digitala tekniker varav det bland annat gjordes en Greenscreenfilm som ni kan se på vår öppna Facebooksida “ESS-skolan” via följande länk.
På fredagsmorgonen direkt efter en kort samling, spelade alla elever i åk F-4 och några ur 5-9 rundpingis tillsammans. Detta då flera elever efterfrågat att få spela tillsammans när de annars har olika rasttider. En mysig start på Wan Suk (fredag på thai)!
Från nästa vecka kör vi gemensam morgon och eftermiddagssamling med alla grupper där vi går igenom dagen, thaifraser och eventuella regler för de som är nya och vi kommer även ha mer gemensamma raster.
Matsedeln nästa vecka är samma som föregående: M-Gai gatiam (kyckling med vitlök), T- Stekt fisk, potatismos, ketchup, O- Pat bao Krapau (köttfärs och ris), T- Makaroner med korv, F- Masaman
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Ytterligare en vecka har passerat på förskolan och vi har fått säga hej då till 5 kompisar som snart skall åka hem till Sverige igen. Varje barn har fått ett armband som kompisarna hjälpts åt att pärla. Massa kramar har det också blivit och vi kommer sakna er allihopa!
Denna vecka blev det två utflykter för förskolan. I början av veckan firades “Macha Puja-dagen” här i Thailand. Då det är en “Buddha-dag” så är templet öppet för allmänheten. Vi fick äntligen gå in och kika både i ”samlingssalen” där thailändarna samlas för att be och skänka sina gåvor till munkarna och i ett av templen. En mycket lärorik förmiddag för både barnen och oss pedagoger! Den andra utflykten blev till akvariet i Ban Phe.
För att förbereda barnen för akvariebesöket har vi scannat QRkoder med faktafilmer om fiskar och havsdjur. Vi såg en film från förra besöket och det gjorde barnen ännu mer förväntansfulla. Bara några timmar innan utflykten, tog vi fram vårt gröna skynke/ greenscreen och lät barnen få simma bland rockor. En häftig digital upplevelse för barnen (Se filmen genom att klicka på länken ovan i det “allmänna”.
Intresset för greenscreen har fortsatt under veckan. Barnen har fått spela in egna filmer med rekvisita och grön bakgrund. Vi spann vidare på dinosaurier och använde en bakgrund med vulkan. En aktivitet där teknik, berättande och fantasi möts.
Vår VFU-student och Zebran Zeb:
Zebran Zeb kom som lovat på besök denna vecka. Barnen satt förväntansfulla och väntade och frågade vart han var och hur han tagit sig dit. När jag förklarade att han låg i kistan som stod framför barnen så skrattade dem. Genom en knackning på kistan kom han fram, och togs varmt emot av alla barn.
Barnen fick återberätta lite vad det var de kom ihåg från sagan vi läste förra veckan. De nämnde bland annat att apan inte var så snäll, att Zeb målat sig med vit färg och gått runt och gnäggat. De nämnde också att Zeb sagt att man ska vara glad och stolt för den man är.
Sen fick barnen olika uppdragskort av Zeb som de skulle utföra och alla barnen engagerade sig i varandras uppdrag. Uppdragen handlade om att de skulle åla som en orm, stampa som en elefant och vicka på rumpan. De skrattade sig igenom alla uppdrag!
När dagen var slut frågade jag om Zeb fick komma tillbaka nästa vecka, och det blev ett rungande JA!
Emma och Anna (förskollärare), samt Sandra (VFU-student)
Årskurs F-4
Tiden flyger fullkomligen fram och vi är redan inne i slutet av februari. Det märks på skolan att fler och fler elever återvänder till Sverige. Klasserna blir mindre och mindre och på rasterna är vi färre ute.
Denna vecka har åter varit en vecka med fokus på att slutföra planeringar. Många av de elever som har lång tid kvar i skolan här har dock påbörjat ett nytt skrivprojekt. Det blir spännande att höra allas berättelser när de blir klara.
Under veckan har vi tillsammans i klassen tittat på ”Livet i mattelandet”. Avsnittet handlade om hälften/ delat med två. Det visade sig då också att division och multiplikation hänger ihop! Efter programmet arbetade eleverna med olika uppgifter utifrån sin kunskapsnivå, de yngre jobbade med att färglägga hälften av olika frukter och de äldre eleverna fick jobba med siffror. Många härliga diskussioner blev det i klassen!
Under veckan har vi även introducerat pausgympa i åk F-4. Har man suttit och jobbat och koncentrerat en längre stund kan det vara skönt att röra på sina muskler. Detta är ett inslag som varit mycket uppskattat. Pop-kan-mai- På återseende!
Therese, lärare tidigare åldrar
Årskurs 4 – 9
På engelskan fick eleverna översätta 2 svenska låtar till engelska medan vi pedagoger gjorde tvärtom och översatte en engelsk låt till svenska.
Därefter skulle vi gissa vilka låtar vi trodde det var. Ett roligt och lärorikt inslag där även musikämnet kom in så vi inte bara arbetade åldersintegrerat utan även ämnesintegrerat:) Eleverna i år 6 och 9 har även denna vecka fortsatt med att genomföra gamla nationella prov, främst matematik och engelska. Ett nytt inslag för allt fler är uppgifter kopplade till skönlitterära böcker. Ofta består då uppgiften i att utifrån läst bok kunna reflektera och diskutera olika ståndpunkter och frågeställningar. Samtidigt upplever vi att det är en skön stund för eleverna att få möjlighet att bryta av med lite läsning, oavsett ålder. Även forskning som görs kring läsning är väldigt tydlig med hur viktigt det är att läsa för att utveckla och utöka sitt ordförråd.
Linus och Elisabeth samt Linnéa, VFU-student
Idrott
Under veckans två idrottslektion har vi haft dans och bollspel. Under dansen fokuserade den yngre gruppen på “Jenka” samt “Macarena”. Båda danserna är tydliga vad det gäller rytm och rörelse, vilket sågs när man på ett grundligt sätt skulle kombinera specifika rörelser/steg i takt med musik. Det märktes tydligt att det inledningsvis var lite genant att dansa, men det dröjde inte alls länge förrän det släppte helt och hållet. Det bjöds på mängder med skratt och leenden. Den äldre gruppen hade lite mer friare tyglar, då deras uppgift var att utifrån valfri låt skapa en koreografi som skulle vara synkroniserad med de andra gruppmedlemmarna.
Under veckans andra lektion var det bollar i fokus, både små och stora. Vi inledde med innebandy, för att sedan övergå till basket. Det märks genast väldigt tydligt att det är stora fysiska skillnader mellan de yngsta och äldsta i respektive grupp, detta är givetvis svårt att åtgärda, men det ger samtidigt en bra möjlighet till att diskutera och fokusera på saker som samarbete och att det främst är ett tillfälle till att utvecklas och lära sig nya saker, och att det inte är “vinna” som är i fokus.
// Linus
Etiketter
- Akvariebesök
- Ban Phe
- banphe
- bokstavsarbete
- buddha
- Eastern Swedish School
- EasternSwedishSchool
- ESS
- förskoleklass
- greenscreen
- högläsning
- idrott
- kultur
- lekparksutflykt
- lgr11
- Rayong akvarium
- Svensk skola utomlands
- svenskskola
- svenskskolabanphe
- SvenskskolaThailand
- v.8
- VFU
- VFUiThailand
- VFUutomlands
- wan suk