v.8 Lustfyllt lärande samt skapande av huvudfotingar och örhängen
Allmänt
I måndags började det 9 nya elever på skolan varav 6 av dem var från grannbyn Mae Phim.
Spännande att ha elever som kan jämföra och ge feedback på hur vi kan utveckla, samt vad som vi bör fortsätta med.
Gruppen F-2 blev därför över vårt maxantal och det innebär att vi har haft två pedagoger i den klassen under veckan. Förskoleklasseleverna har även kunnat gå in till förskolan och arbetat med 5åringarna en hel del då vi även varit två pedagoger där och kunnat dela upp barnen åldersmässigt.
Det har inte varit någon schemabrytande aktivitet i veckan då Thaiskolebesöket blev flyttat till nästkommande vecka. På tisdag kommer vi gå till en närliggande skola och få höra och se vilka skillnader och likheter det är med en svensk skola- Spännande!
Tyvärr fick vi förrgår (torsdag) säga hejdå till Åsa som haft F-2 under vårterminen, i och med att elevantalet minskar. Det kommer nu minska från tre elevgrupper till två och nästa vecka och vi kommer då ha en F-2 och en 3-9.
Lärarna har eventuellt redan eller kommer höra av sig, om ert barn bytt ansvarspedagog så att ni har direktkontakt och vi har även haft en tydlig överlämning kring eleverna som får byta pedagog.
Vi kan redan nu hinta om att v.10, tisdagen den 7/3, så är det simträning och en inplanerad After School, så boka upp den eftermiddagen/ kvällen. Mer information om detta kommer längre fram.
Något jag verkligen vill förmedla till alla därhemma men även till er föräldrar är hur underbart att se all glädje! som barnen och eleverna visar under dagarna. Det är en fröjd att se hur alla åldrar leker, och aktiverar sig tillsammans med ett stort leende på läpparna.
Matsedel nästa vecka: Måndag: Gai gatiam (kyckling med vitlök) Tisdag: Spagetti och köttfärssås, Onsdag: Panaeng med ris, Torsdag: Potatismos och korv
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Mån-ons har vi haft förmånen att jobba med förskoleklass barnen då vi varit två pedagoger inne på förskolan. När de barnen har haft svenska och matteuppgifter så har även en del av 5-åringarna fått jobba med liknande uppgifter. Vi har under dessa dagar valt att dela upp oss i två åldersgrupper och turas om att leda de olika grupperna för att möta barnen på bästa sätt utefter deras utvecklingsnivå.
Det är fantastiskt kul att se hur 5-7 åringarna hittar varandra, samspelar och blir bästa kompisar på rasterna och i leken.
Vi har fått nya fina färger att måla med pensel och barnen har skapat fina alster med de lysande kulörerna. Av ett barn som slutade på förskolan i slutet av veckan fick vi en fin present i form av en barnbok om två barn som upptäcker Thailand för första gången. Vi har börjat läsa i den och kommer fortsätta läsa lite varje dag och prata om vad barnen känner igen ifrån sina egna upplevelser.
Några utav barnen har haft utklädningslek och levt sig in i olika roller som spindelmannen, prinsessa och pirat. Vårt nya lektält är också väldigt populärt i barnens rollekar då de går och ”sover” där i leken.
Ett barn har i slutet av veckan ritat sin första ”huvudfoting”. Det är en sådan häftig resa att få följa några utav barnen under en längre tid och se dem ta stora kliv framåt i utvecklingen då och då.
/ Helena, förskollärare, Sanna resurs
F-2
Det var många barn i klassen som hade spring i benen den här veckan. Vad är då inte bättre än att leka mattelekar utomhus? Därför gjorde vid det under ett lektionstillfälle. Vi övade addition och subtraktion via en stafett. Barnen uppskattade det verkligen! Vi har jobbat på som vanligt med de medhavda planeringarna och de innehåller allt mellan himmel och jord. Vi har övat på skolord på engelska, Homo Sapiens är fortfarande med och trafiksäkerhet. Vi hade en elev som ritade figurer som en annan sedan skulle mäta omkretsen på inom matematiken. Vi jämför former och pratar positionssystemet upp till tusental. Vi läser givetvis mycket, och jobbar med läsförståelsen. Vi arbetar även med beskrivningar och skriver sagor och berättelser.
/ Åsa och Karin
3-5
Det börjar närma sig slutet på Thailandsvistelsen för allt fler elever och det jobbas flitigt med att hinna med uppgifterna innan avresa. Samtidigt börjar nu det spännande Thailandsäventyret för andra som börjar hos oss. Några spännande områden som eleverna jobbat med är exempelvis livet i antikens Rom, judendomen, forntiden, kartografi och teknik. Det närmar sig även prov i lag och rätt samt kartografi. På engelskan har en elev skrivit om legenden Ragnar Lordbroke och en annan har stolt lärt sig engelska fraser om sinnen. På svenskan är planeringen klar och skrivandet av deckarna är nu påbörjade med mystik och spänning. Andra elever har tränat på stavning och alfabetisk ordning och då skrivit hemliga meddelanden som andra ska klura ut. Gruppen visar också fortsatt god omsorg och hjälpsamhet gentemot varandra.
Mattelektionerna har flutit på bra med bråkräkning och bråk-jämförelser, ekvationslösning, längdenheter och enhetsomvandlingar och uppställning av addition, subtraktion och multiplikation.
/ Karin samt Maggan (ma)
6-9
I vår grupp har vi varit lite färre elever några dagar pga förkylning och lite ledighet. På engelskan har nästan samtliga elever arbetat med antingen hör eller läsförståelse. Texter har lästs eller lyssnats på för att senare sammanfattas, och även tillhörande frågor har besvarats. Det har även lagts stor vikt vid att träna på ämnesspecifika begrepp kopplade till exempelvis andra världskriget eller politiska frågor. Likt förra veckan så arbetar nästan hälften av eleverna med argumenterande texter på svenskan. Det argumenteras bland annat för bättre träningstider för ungdomar, lägre ålder för att få köra moped och mindre idrott i skolan. Utöver detta har det skrivits noveller, arbetats med läsförståelse och tränats inför nationella prov. I SO har det skrivits om häxprocesserna i Sverige på 1600 – talet, faktatext om buddhismen och en powerpoint presentation om den protestantiska kyrkan. En av eleverna har haft prov om förintelsen och historiebruk medan den andra bland annat har haft i uppgift att analyserat Olof Palmes jultal om vietnamkriget. På mattelektionerna har vi jobbat med allt från taluppfattning, areor och skalor, procent till algebra, ekvationer och mönster. NO och Teknik lektionerna har använts till studier av Postens utdelningssystem, Pågenlimpans tillverkningsprocess, grund kemi, radioaktivitet och olika typer av radioaktiv strålning (alfa-, beta- och gammastrålning) samt att rita en ritning i tre vyer mm. Vi har också genomfört en undersökning av hur socker kan sänka vattnets fryspunkt.
/Anders (sv/ eng), Maggan (ma/no), Karin (so)
Praktiska ämnen (Idrott, bild, slöjd)
På idrotten har det varit full aktivitet som vanligt. Det har lekts lekar, tävlats i stafetter och andra lekar med tävlingsmoment inkluderade. Något som man tydligt kan se är hur ett tävlingsmoment kan få individer att helt ändra inställning till en aktivitet. Viktigt är dock att man är tydlig med att “vinnarinstinkt” inte är allt- Men det är lättare sagt än gjort. Något som verkligen gått som en röd tråd från den yngsta, till den äldsta är skratt och glädje! Det är även intressant att se hur en aktivitet som startar på en idrottslektion, sedan följer med och blir till elevernas rastaktivitet under flertalet dagar framöver. Det tolkar jag som ett bra och uppskattat betyg.
På slöjden har vi fortsatt med stickning och virkning. Ett Mumintroll får snart virkade armar och en elev håller på och virkar en påsväska. Det har också skrivits utvärderingar av klara slöjdprojekt och en teoriuppgift om Thailändska Triangelkuddar och korgflätning är också snart klar. Till nästa vecka har vi fått i uppdrag av förskolan att laga några gosedjur när tid ev. finns.
På bilden har några gjort klart sina namnmonster medan andra har format örhängen i cernitlera. Här var kreativiteten stor och det var en fröjd att se hur eleverna utforskade olika tekniker att forma leran. Serien om en dag i Thailand är äntligen klar och mysig att läsa, man känner igen sig 🙂. En härlig vårblomma blev också skapad i form av mosaik/pixlar och ett öga blev tecknat av oljekritor. Skaparglädjen var stor och inte många hade tid/lust för rast när lektionen var slut.
Linus (Idrott), Maggan (Slöjd), Karin (Bild)
Etiketter
- Ban Phe
- banphe
- bild
- bokstavsarbete
- cernitlera
- Digitala verktyg
- Eastern Swedish School
- EasternSwedishSchool
- ESS
- Förskola
- förskoleklass
- idrott
- MaePhim
- nya elever
- rastaktiviteter
- Rayong
- rollek
- semesterskola
- skolautomlands
- svensk skola i thailand
- Svensk skola utomlands
- svenskskola
- svenskskolabanphe
- SvenskskolaThailand
- Thailand
- thaiskola
- v.8