v.7
Allmänt
I veckan har det varit simträning för elever i förskoleklass upp till årskurs 9. Häftiga undervattensbilder togs, vilket ni kan få se en hint av under rubriken ”idrott” varpå fler finns på vår facebooksida. Det har också varit lekparksutflykter, samt strandutflykt för förskolan, förskoleklass och årskurs 1. De nya ”King-tiderna” har accepterats av eleverna och det känns nu som att de flesta känner att alla är med på lika villkor- oavsett ålder. Tyvärr var det sista veckan som vi nu körde ”After School”/ Fritids och vi hoppas verkligen på att kunna bedriva den verksamheten nästa år igen. Avslutningen igår blev lite extra mysig med film och popcorn!
Eleverna har fått skriva ett förslag på en veckomatsedel och rösta mellan de olika förslag som kommit upp. Jag är oerhört glad över att ha så behjälplig och tillmötesgående kökspersonal som anpassar sig utefter elevernas åsikter och önskemål. Det kommer framöver vara en blandning av de mest populära thairätterna, varvat med korvstroganoff, tacos, pasta carbonara, hamburgare och pizza- utspritt under kvarvarande veckor förstås.
Dock gick min gräns vid att inte servera förslagen ”lavakaka” och kladdkaka till lunch- vilket eleverna också verkade acceptera:)
Nästa veckas matsedel är: massaman, panerad fisk med potatis och kall sås, kycklingomelett, korvstroganoff med ris och Lab gai (kyckling och ris med en speciell krydda).
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Veckan började inte så bra för mig då jag låg hemma i feber i två dagar men som tur var hade vi Lina som tidigare arbetat som snabbt kunde hoppa in. På tisdagen hanns det med en utflykt till lekparken vilket barnen alltid tycker är kul. Vi fortsätter på samlingarna att prata om dagarna och vem som har namnsdag, vilket de flesta nu behärskar. Det är så kul att höra även de minsta barnen räkna upp alla dagar.
Leken skiftar mellan byggrummet, lekrummet och ute på gården där jag ofta tar in lite matematik och svenska. Det kan vara allt från hur många ränder zebran på ryggen och vad har den här klossen för form. Vi har jobbat med olika former i veckan som varit.
I fredags åkte vi till stranden på en utflykt med förskoleklassen och ettorna. Där lekte vi, räknade snäckor och badade och hade det väldigt lugnt och skönt!
Ett dagligt inslag efter lunch är att en elev från högstadiet och har praktik. Det är mycket uppskattat av barnen och vår högstadieleev växer med uppgiften för varje gång!
Sophie, Förskollärare / Lina, barnskötare
F-1
Veckan startade med två elever antalsmässigt i årskurs ett och avslutades med bara en men han är inte så bara! När vi ändå är inne på matematik så kan vi berättaatt vi arbetat med positionssystemet och olika siffrors värde i olika tal. Vi har också pratat om tallinjen där uppgifterna har handlat om att skriva in vilka tal som fattats på en tallinje från 1-100 där vissa tal inte var utskrivna. Veckans sista matteuppgift för vår ensamma etta handlade om att mäta och uppskatta olika längder. Måttbandet fick helt enkelt följa med till stranden där en pinne på 1 meter mättes upp och sen var det bara att sätta igång! Svenskan har handlat om läsförståelse, att träna på handstil och stavning av olika ord. Att hålla sig på linjen och inte låta bokstäverna flyga i luften är inte helt enkelt men sakta men säkert börjar de landa där de ska vara.
Förskoleklassen har denna vecka klappat stavelser till olika ord. Imponerande hur snabbt de förstår och vet hur de ska göra! Efter vi klappat var det inga problem med nästa uppgift som var att färglägga långa/korta ord. Eftersom vi förra veckan började med att prata om mönster passade det bra att veckans uppgift i leksaksfabriken handlade om just detta. Halsbanden hade tydligen tappat sin färg och elevernas uppgift var att fylla i dem igen på ett korrekt sätt. Vissa tyckte det var svårare än andra men med lite samarbete gick det bra till slut. I fredags på strandutflykten fick vi in lite mönsterarbete då eleverna på egen hand fick göra ett eget mönster med vilket material de ville och kunde hitta. Mycket snäckor blev det- vilket passade utmärkt här i Thailand.
Glenn, förskollärare, lärare tidigare år
2-5
Matematikens innehåll denna vecka har varit allt från ”sannolikhet” till ”algoritmer” (uppställningar). Detta då eleverna arbetar med olika områden beroende på hemskolans planering. Tillsammans har klassen dock arbetat med strategier vid ”problemlösning” samt fortsatt arbeta med att automatisera multiplikation. Repetition inför Nationella Prov har också avverkats!
I svenskan har eleverna arbetat mycket med ”läsförståelse”. Olika texter har använts som anpassats till var eleven befinner sig. Uppskattat inslag var när ordklasser och prepositioner skulle sättas in i en berättelse för att skapa en helt ny story! Våra Ipads och datorer har också gått varma vid olika faktasökningar samt digitala läromedel.
Innehållet i engelskämnet har denna vecka bestått av ordförståelse och översättningar av olika texter. De yngre eleverna har också utmanats i en del knepiga ord och bild –memory!
Forntiden är ett område som just nu många yngre elever satt igång. Vad åt man då? Vilka vapen fanns? Hur bodde man? Även religion står på agendan för en del elever och världsreligionerna diskuterades. I NO har vi varit på exkursion i närområdet för att samla in olika växter. Dessa har sedan eleverna sorterat och beskrivit utifrån form, färg och smak!
I bild och teknik har vi under fredagen fördjupat oss i pappersflygplanens ädla värld. Vi har mätt, vikt, målat och balanserat. Material, form, teknik och design har stått i fokus! Det hela avslutades med en liten tävling på skolgården.
Mattias, lärare tidigare och senare år
6-9
Ytterligare en vecka har passerat och lärdomen hos eleverna når inget stopp. Det finns en inbjudande atmosfär till att vilja lära sig vilket gör att motivationen oftast är väldigt stor. Utöver kärnämnen (svenska, matematik och engelska) arbetar eleverna bland annat med lag och rätt, konsumtion, kemi, fysik och hemkunskap. Denna vecka har arbetsuppgifterna i främst So-ämnena skapat mängder med situationer där diskussionerna varit väldigt inspirerande och lärofyllda. Bland annat har man diskuterat olika situationer ur ett lag och rätt- perspektiv. Kommande vecka vill jag även påminna om att ett antal elever i gruppen har prov inplanerade under måndag och tisdag. Planera er tid och läs ”lite” varje dag, och undvik att vänta till sista kvällen…
Linus, lärare senare år
Idrott
Tisdagens idrottslektion bestod av simning från förskoleklass upp till år 9. Eleverna hade uppgifter i form av mängdträning, teknikträning, dyka och livrädda. Samtliga moment är områden som är viktigt att eleverna behärskar, så tidigt som möjligt. Bad är även en oerhört uppskattad aktivitet, och med de förutsättningarna som finns är det en fröjd att se alla elever i poolen.
Torsdagens idrottslektioner gick under temat musik och rörelse. Här fick eleverna bland annat träna på att kombinera rörelser till musik i takt. De yngre eleverna komponerade en dans utifrån att kasta en tärning som avgjorde vilka steg som dansen skulle innehålla medan de äldre eleverna fick skapa en helt egen koreografi till en bestämd låt, för att sedan visa upp resultatet för varandra.
Glenn, Linus och Mattias, idrottslärare
After School
Så var det då sista veckan på After school för denna termin. Jag vill börja med att tacka alla ”goa” barn för att ni varit med och förgyllt stunderna som vi haft tillsammans. I måndags blev det en blandning av skattjakt och tipspromenad. I onsdags skapade ni er egen hinderbana med allt från limbo- basket samt hopp, studs och bollar. Det är så kul när jag ser er med stolthet berätta och förklara er egen station för vännerna! Torsdagen avslutade vi med biomys och popcorn!
Det är med ett varmt hjärta och leende på mina läppar som jag mött er och nu även säger hej då… I alla fall för detta läsår:) Ta hand om er! Kramar från mig:
Lina, barnskötare/barnklubbsledare