v.50 Lucia- White Christmas på Thailands vita stränder
Allmänt
Då var den äntligen här- Lucia veckan!
Skolan fylldes på än mer denna vecka då det startade 4st nya elever. De hade redan innan fått våra luciasånger via mail så de hade övat hemifrån och hade tidigare fått en plats i ”tåget” Så förutom att vi under tisdagen åkte iväg till idrottsplatsen och spelade fotboll, så har det varit fokus på skol-ämnen, luciaträning och självklart- gemensamma rastaktiviteter.
Men den stora händelsen var givetvis Luciakvällen i onsdags. Det var spända och förväntansfulla elever som kom till skolan 17.00 i sina fina linnen, tomtekläder och kock-utstyrslar. Ja, för självklart hade vi en sockerbagare med i tåget- och även Werner och Werner uppträde med dialoger och en stärkande kör med ”Vår julskinka har rymt”. Även luciasången på finska kunde eleverna nu utan och innan som en tredje vers på ”Natten går tunga fjät”. Och avslutningen med julmixen We wish you a merry Xmas, Jingle bells, och White Christmas, kunde eleverna med klockrent uttal! Inte illa för en förskoleklass elev att kunna allt detta!
Vi började kvällen på stranden ”Bee Happy”, och i sanden kunde vi tåga in och uppträda för samtliga restaurang och strandgäster. Med havet i bakgrunden så är detta en upplevelse man sällan får skåda- Fantastiskt!
Därefter begav sig eleverna mot restaurant Carma som hade 50 platsbokningar i förväg! Kl 19.00 slutades det serveras och ESS-luciatåg skred fram genom gästerna och sjöng på bryggan med havet i bakgrunden även där- Mycket uppskattat och härlig stämning!
Väl efteråt så anslöt eleverna till sina föräldrar och gemensamt kunde samtliga gäster tillsammans avnjuta en god jultallrik eller grekisk sallad med risgrynsgröt och jorsgubbsås som dessertbuffé. Maten var utsökt enligt flertalet gäster och Carma/ ESS lyckades tillsammans skapa en härlig kväll!
Denna veckas advents uppdrag har varit minst lika givande och roligt som förra veckan. Eleverna har tex fått visa en kompis att denne är viktig, glädjas över att en kompis har lyckats med något, vänta på sin tur och berömma en kompis. Uppdragen har även denna vecka lett till spännande diskussioner om känslor och upplevelser.
Nästa vecka är sista skolveckan innan lovet och den avslutas med en julavslutning på det nybyggda lägenhetscondot GreenAbel (mot Mae Phim, på vänster sida innan Novotel och Bee Happy). Här kommer eleverna på fm ha lite poolparty och sedan kommer samtliga föräldrar/syskon få ansluta och bjudas på lunch tillsammans vid ett uppdukat långbord. Mer information till Er föräldrar kommer senare i veckan men boka upp fredagen den 22:a december från 11.30-14.00 redan nu:)
Nästa veckas matsedel är då samma som föregående förutom fredagens avslutningslunch som då blir en ”surprise”.
Och för Er som önskar leka, pyssla, träffa vänner, gå på skattjakt, baka pepparkakor med mera under jullovet… Ni har väl inte missat att vi i år har barnklubb på jullovet?! Läs mer under fliken Kidz Club och hör av Er till den kontaktinformation som finns där vid intresse för detta. Vi erbjuder även upphämtning/ avlämning med ansvarig pedagog, vid resorterna Pinery Park, Safir och Tdv dessa 2 veckor. Så alla barn mellan 3-10år som befinner sig i närheten av oss är alltså hjärtligt välkomna att vara med, antingen en eller båda 2 jullovsveckorna.
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan – årskurs 3
Denna vecka har vi fortsatt vår vår forskning om nordisk mytologi och Asagudarna. Eleverna har gjort superfina planscher och har fått kolla på filmsnuttar om nordisk mytologi. I matematiken har vi fortsatt arbeta individuellt efter elevernas planeringar där vi dels har arbetat digitalt med plattor och kollat på mattelandet för att få in den grundläggande matematiken. I engelska har vi arbetat med julen, typiska ord för jul och djur där eleverna bland annat har fått rita och skriva några av djuren som vi har pratat om, t ex pig, horse, dog, cat m.fl. Under bildlektionen idag har eleverna fått rita ett eget Luciatåg och gjort en fin tavla av det som ett minne av vårt Luciafirande i Thailand. De har även skapat en egen tomte med sig själva som ansikte.
En grupp har börjat arbeta med temat “troll”. I detta tema ingår det läsförståelse, träna att skriva vissa ord så fint man kan samt beskriva dessa ord. Vi har tagit reda på fakta om troll och även lärt oss att troll heter just troll på de flesta språk men på finska heter det “peikko”. Idag pratade vi om hur man bygger upp en saga och hann även med att påbörja att skriva en saga om troll. Spännande!
Vi tackar för den här veckan och ser fram emot sista veckan innan jullovet tillsammans med era barn!
Annette, Förskollärare och Ida Stening, Tidigare lärare
Årskurs 4 – 9
Denna vecka har det varit en full klass och även detta har gått alldeles utmärkt eftersom gruppen svetsas allt mer samman och blir mer som en familj.
Liksom de senaste veckorna har matematiken bestått av en härlig blandning av algebra, bråk, decimaler, procent och kluriga läs-uppgifter. Allt detta blandat med multiplikationstabellen. Glädjande är att se och uppleva intresset i klassen att följa mitt arbete/skapande på White Boarden då jag ”hjälper” en elev. Då blir klassrummet verkligen ett rum för lärande och det på tvärs i alla åldrar och årskurser.
Under veckan har jag inom matematiken tryckt ännu lite hårdare vikten av att läsa noggrant och sedan – vid behov – rita en bild till uppgiften och på ett tydligt sätt presentera hur svaret räknats fram. För att sist men inte minst avsluta med ett tydligt svar och inte glömma enheter i varken beräkningarna eller i själva svaret. Det är enkla poäng att få och lika dyra att förlora.
I svenskan har i primärt arbetat vidare med ordklasser, att skriva noveller och läsa skönlitteratur samt skriva en tillhörande recension. Några elever har arbetat med att skriva en dagbok på svenska och sedan översatt densamma till engelska. Modellen med MindMap har det arbetats flitigt med under veckan. Några av eleverna anammande denna modell på ett positivt och kreativt sätt, vilket lett till att de på ett enklare sätt lyckas med att sortera upp sina tankar och händelser i en MindMap och med denna kan de sedan på ett mer strukturerat kan skriva ner berättelsen.
Inom No/So har det arbetats vidare med Sveriges och Nordens geografi, vilka länder som ingår i Norden, språk, ekonomi, valuta samt deras statsskick för att nämna något. Vi har även gått igenom hur väder och vindar uppstår. Inom Kemi har kolväten återigen varit uppe och inom biologi människokroppen och likheter och olikheter av tre olika typer av celler: bakterieceller, djurceller och växtceller. Delar av klassen har även denna vecka fortsatt arbeta med Islam men även Hinduism har studerats. Två prov har hållits medskickade från hemskolorna.
Även denna vecka blev det perspektiv tecknande på bildlektionen. Denna gång visades det hur ett rumsperspektiv kan ritas. Rumsperspektivtecknandet blev så uppskattat att några (läs: de flesta) elever fortsatte lektionen över hela rasten, bara för att de skulle bli klara. Tala om engagemang och så oerhört fina teckningarna blev. De elever som inte hade tecknat ett hus i en- eller tvåpunktsperspektiv fick göra det istället.
Pietro, lärare senare år
Idrott
Veckans första idrottslektion flyttades till en idrottsplats i närheten av ESS. Där utövades det fotboll i två olka åldersgrupper till en början. Efter lite övningar så var det dags för match och då spelade vi yngre mot äldre. De yngre kämpade tappert och tog i till 110%. Det var högstadieelever som fick gräsfläckar efter närkamper med årskurs 1:or. En helt fantastisk gemenskap och upplevelse där eleverna återigen bevisar att de accepterar och tar hänsyn till varandras olikheter och åldrar.
Torsdagens lektion var uppdelad på två olika pass på skolgården. De yngre först idrott och sedan de äldre.
De yngres idrottslektion bestod av svanskull som uppvärmning och sedan fortsatte vi med en “inne”bandymatch. Ställningen blev 7-7 och det var härligt att se hur väl de samarbetade. Vi avslutade med stretching.
De äldre eleverna startade sin lektion lite lugnt med RockRingen, där mot allas förvåning pojkarna för första gången denna termin lyckades med att besegra flickorna i en gren, 3-1. Därefter fick hela klassen lära sig att hoppa långhopprep. Efter en tids tränande lyckades klassen med att strömhoppa. Imponerande att se progressionen i gruppen. Från att endast ett fåtal kunde hoppa långrep, till att alla med bravur klarade det. Samarbete och vilja på hög nivå. Lektionen avslutades med HarryPotterBoll. Tydligt var denna gång att det var många nya elever som tillkommit då de inte riktigt först förstod hur spelet skulle (läs: kan) spelas men de lärde sig fort!