v.48 En snäll adventskalender som styrs av en robot med QR-koder???
Allmänt
Då har 5:e skolveckan passerat och 3 är kvar innan det är dags för jullov (eller barnklubb för de som anmält sig till den- 3h/dag. 7 nya elever har tillkommit i veckan och 4 till startar på måndag:)
I veckan har det varit simträning/ vattenvana för samtliga barn/ elever vilket ni kan läsa mer om under rubriken “Idrott”.
Idag (fredag) så har vi haft en lång morgonsamling med där vi tände första ljuset i adventsljusstaken, samt började träna på luciasångerna inför uppträdet den 13:e. Eleverna har helgen på sig att fundera om de vill vara ansvarig för någon vers eller sångvers, samt om de önskar vara med i utlottningen av Lucia. De elever som går nu, samt de som börjar på måndag kommer kunna vara med och ha ansvar för en specifik bit i programmet och de som kommer börjar först v.49 kommer få vara med och delta i tåget och uppträdandet. Vi kommer öva varje dag på sångerna och programmet för att det ska bli en så härlig julstämning som möjligt under december, samt ett härligt luciatåg, på strandrestaurangen “Cheers” kl 19.00. Obs- Måste förbokas!
Ja, första advent på söndag alltså! Vilket också innebär att vi har kommit in i december på måndag. Vi kommer under december månad ha en adventskalender som bygger på programmering, robot, QR-koder och “snälla uppdrag”. Vi har skapat 24 egna QR-koder, som är utlagda på en stor matta/ karta, där personalen spelat in ett uppdrag/budskap när man scannar QR-koden. Varje dag kommer 2st elever tillsammans att försöka programmera roboten genom en algoritm, så att den kommer till rätt datum. Vi kommer lägga ut bilder och filmer om hur detta fungerar mer på vår ESS-sida på FB- så gå in och följ redan nu om du inte redan gör det. Så häftig idé av mina kära pedagoger!
Då elevantalet nu går upp så kommer vi nästa vecka ändra om grupperna lite, vilket egentligen bara blir en förändring för “helårseleverna”. De kommer under några dagar sitta och arbeta inne i 5-9 även om de egentligen kanske går i F-4. Vi har meddelat de elever som det gäller och de kommer fortfarande ha Therese som ansvarig mentor, men alltså arbeta och få hjälp av Linus under några dagar. Ombyte förnöjer sägs det ju:)
Under v. 50-51 hälsar vi “Kicki” välkommen som kommer ha en grupp till då vi under v.50 ökas på med ytterligare ca 12 elever! Kicki kommer arbeta hos oss under 2 veckor där hon kommer ansvara för 2veckors-eleverna, samt ha några “helårselever” inne i sitt klassrum. Så alltså dags att öppna upp och göra iordning ytterligare ett av våra fina klassrum- kul när lokalerna verkligen utnyttjas!
På onsdag (5:e dec) nästa vecka är Alla! lediga (skola är stängd), då det är “Fars-dag och gamla kungens födelsedag). Det är en röd dag och även enda dagen som vi faktiskt har stängt under säsongen (förutom lördag, söndag och jullov. Vi har alltså öppet på höst och sportlov, som vanligt om man inte själv önskar vara ledig då.
Tyvärr gör våra 2 VFU-studenter sin sista dag på torsdag och vi önskar dem all lycka till i framtiden med sin utbildning och hoppas att vi kanske ser dem igen som anställda hos oss om några år:) Pga vårt ökade elevantal så ökar även ljudnivån i lokalerna. Detta har medfört att personalen på skolan tillsammans skapat egna ljudplattor som ska hängas upp. Ett sådant fantastiskt initiativ och engagemang, där de även gör eleverna delaktiga och får plattorna att verkligen bli en härlig detalj och dekoration i rummen. Vi har även fått föräldrarna delaktiga, då de fick en en läxa som eleverna pysslade med på rasten. Origami- att vika en trana som ska hänga ner från ljudplattorna. Testa gärna genom beskrivningen nedan- (Jag klarade det inte:() Men tack alla föräldrar som gjorde sin läxa med så kort varsel:)
Matsedeln för nästa vecka är samma som föregående (2veckorsmeny):
M- Sweet and sour chicken, T- Stekt fisk och potatismos, O-LEDIGA!, T- hamburgare, F- Masaman.
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Tänk att skolan nu har skolan varit igång i en månad. Det är ett gäng barn som varit här från start och de har verkligen anpassat sig till skolans rutiner. De har även fått leka och prova en massa olika aktiviteter som präglats av trygghet, kreativitet, glädje och kunskap. Det har börjar tre nya barn på förskolan och de har redan kommit in i gruppen och alla leker tillsammans. Detta är mycket tack vare barnen som bjuder in till lek och samtal samt att de visar vart saker finns och hur våra rutiner fungerar. Två dagar i veckan (tisdagar och torsdagar) är Jampa hos oss då barnantalet är fler under just dessa 2 dagar. Då passar vi på att dela barngruppen åldersvis samt att göra aktiviteter där det krävs att vi är två, som att måla med massa kladdiga färger :)
Vi har även gjort vår egen lera. Ett barn uttryckte en önskan under förra fredagens reflektion, att få leka med lera, så i veckan har vi gjort vår egen lera. Barnen hjälpte till att mäta och räkna. Vi smakade på några av ingredienserna, mjöl, salt och citronsyra. Citronsyrans smak hade vi delade uppfattningar om ;) Vi avslutade med att färga leran med rött färgämne. Färgämnet här i Thailand är ju mycket starkare än i Sverige har vi sett, så det blev en härlig mörkröd färg på leran.
Vi avslutade veckan med att sjunga lite luciasånger och pratade om att julen närmar sig. Vad det kommer innebära på förskolan får ni vänta och se :)
Emma, förskolelärare
Årskurs F-4
Åter en vecka har sprungit fram och vi har fått lära känna fyra nya elever i klassen. En elev sa imorse att “det känns som det bara är måndag och sen är det fredag! Det måste väl ändå betyda att man har det rätt bra! Jag kan inte annat än hålla med.
Denna vecka har åk F-4 fått ha lektion med våra duktiga VFU-studenter. Utifrån behov i gruppen valde de att genomföra en mattelektion där eleverna fick träna sig i subtraktion och addition. Eleverna fick en förståelse för sambanden inom addition, att 1+7=7+1. De fick även träna sig i att räkna med 10-talsövergångar. Ytterligare en viktig sak de fick träna på var att samarbeta, ingen kunde lösa uppgiften själv utan man var tvungen att vara två.
Jag vill passa på att tipsa om en sida där eleverna kan träna mer på matematik: elevspel.se. Denna sida används flitigt i klassrummet då vi jobbar digitalt, eleverna lär sig utan att de tänker på att de jobbar med matte, eller andra ämnen. Där finns nämligen så gott som alla skolämnen. Så har ni inte besökt denna sida, så gör det gärna tillsammans med era barn och lär er tillsammans!
Fredagens bildlektion ägnades åt att rita snögubbar i grodperspektiv. En otroligt uppskattad uppgift som alla gick in för med liv och lust. Bild kommer under nästa vecka när bilderna blir klara.
Therese, lärare tidigare åldrar
Årskurs 4 – 9
Under veckan har antalet elever ökat i gruppen, vilket medfört att nya intressanta utbyten elever mellan skett. Denna vecka har vi fortsatt på tidigare koncept om att satsa extra på matematik, eftersom vi fortfarande har förmånen att kunna ha våra VFU-studenter på plats.
Utöver så har vi även fått en inblick i hur det är att lämna grundskolan för att fortsätta sina studier på gymnasienivå, detta då vi har en elev som studerar mot handelsprogrammet. Allt fler och fler elever får även diverse material/övningar som handlar om att börja förbereda sig inför kommande nationella prov. Mycket handlar om att man vill försöka efterlikna typen av uppgifter som finns på de nationella proven för att kunna försöka skapa så verkliga exempel/uppgifter som möjligt, utifrån kriterierna till de nationella proven. Jag vill även passa på att ge lite extra beröm till alla er pedagoger på hem-skolorna runt om i landet, ni är väldigt duktiga på att besvara mejl och diverse frågor så samarbetet underlättar, vilket främjar elevens utveckling!
Linus, lärare senare åldrar
Idrott
Veckans idrott har haft både torra och blöta inslag! Under tisdagens lektion var det stor elevpåverkan kring innehållet, vilket främjade att vi fick prova aktiviteter som “viruskull” och “hästhoppning”: Vi avslutade även med en modifierad variant av handboll. Att eleverna själva får vara med och påverka undervisningen ger en möjlighet för eleverna att även träna på att ge instruktioner, samt att få vara med och leda undervisningen.
Torsdagens lektion förflyttades från land till vatten, det var nämligen återigen dags för simträning. Lektionen för de äldre bestod av mängdträning, dvs att träna sig i att simma längre sträckor utan att vila. Kraven för simkunnighet säger att man minst skall klara av att simma 200m, varav 50m i ryggläge. Vi passade även på att testa livräddning. Eleverna skulle här försöka att bogsera en kamrat tvärs över poolen. Alla vara väldigt överens om hur svårt och krävande detta var.
Nästa veckas lektioner kommer att innehålla basket och diverse tävlingar.
// Linus