v.45 Insamling till musikhjälpen, simträning och kartläggning i svenska!
Allmänt
En relativt lugn vecka med oförändrat elevantal har främjat att de elever som gått hos oss från start har lärt känna varandra ännu mer. Arbetsro råder i klassrummen och de ljud som hörs är för det mesta glada barnskratt varvat med cirkusmusik och spellistan som spelas i högtalaren på rasterna.
På måndag är det “Loi Khrathong” som är en thailändsk högtid där man hedrar vattnet. Detta görs genom att man släpper ut fina ljus och blomster- arrangemang i vattnet på kvällen eller alternativt ljuslyktor upp i luften. Vi på ESS har som tradition att eleverna får veta lite om högtiden samt under skoldagen bygga sin egen “båt” av palmstam, bananblad, blommor, rökelsestickor och ljus. På eftermiddag/ kvällen träffas de som vill på stranden “Bee Happy” där vi kommer hålla i ett musikquiz kl 17.00 med efterföljande buffé kl 18.00. Anmälan sker till 1516ess@gmail.com och alla som vill får delta oavsett om man går på skolan eller ej.
Då nästa vecka är en lugnare vecka så kommer vi använda vår personal utefter sin “spetskompetens”. Därför kommer det under tisdagen att genomföras en digital kartläggning i svenska som heter “Legilexi” för vissa elever. De elever som ska delta har förmedlats till föräldrar via mail. Denna kartläggning kan ge ett resultat som hemskolan kan använda sig av för att se vad nästa steg i utvecklingen hos eleven är, samt vad man ev. behöver träna mer på. För de elever som går länge hos oss kommer vi göra ytterligare en testomgång längre fram för att se progressionen/ utvecklingen hos eleven. Om man börjar först i januari kommer vi även erbjuda “longstayeleverna” som börjar då att få göra denna kartläggning. Tisdagen avslutas som vanligt med idrott så medtag idrottskläder och skor.
Under 9-15/12 pågår Musikhjälpen på Sveriges radio. Musikhjälpen stöttar varje år ett välgörande ändamål. Detta års insamling heter: ”Sex -inte ett vapen”. Vi på ESS tänkte vara med och stötta insamlingen genom att eleverna på skolan kommer tillverka saker av strandmaterial, tex. snäckor, stenar eller drivved under ett dubbelpass i bild på onsdag. Insamlingen kommer ske vi en digital bössa där man skänker valfri summa via följande länk: http://musikhjalpen-prod.herokuapp.com/insamlingar/ess
Hur försäljningen av de skapade alstren kommer gå till återkommer vi till efter onsdagen.
För att vi ska lyckas med detta behöver vi dock hjälp av alla elever med att samla in material som tas med senast onsdag!
På torsdag är det simträning för alla på skolan- även förskolan. Så medtag badkläder, handduk och ev. flythjälpmedel om det behövs.
Matsedel nästa vecka: M: Tom kha Gai (kyckling), T: Makaroner och köttbullar, O: Färsomelett med ris, T: Potatismos och korv, F: Padtai Gai (kyckling)
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Andra veckan har gått i raketfart. Vi har, som vanligt, hunnit med en massa spännande saker och både barnen och jag har kommit in bra i rutinerna på ESS!
Barnen hade önskemål om att baka en play-doh-lera att leka med, så det gjorde vi tillsammans i onsdags och barnen fick då hjälpa till att räkna ut hur mycket vi behövde av varje ingrediens och hälla i det i skålen.. Det blev en rosa lera som barnen har lekt mycket med, även de äldre skolbarnen blev sugna på att vara med och baka, jättekul!
Förutom lerbak inne har vi gjort “lera” av sand utomhus, vi har gjort en motorikbana ute med olika hinder att ta sig förbi samt bollekar.
Inomhus har vi pärlat mycket pärlplattor i olika färger och mönster, lekt rollekar såsom cirkus, doktor, spiderman och prinsessor, ridit på hästar samt haft picnic med låtsasmat och dockor. Vi har även spelat spel och pysslat en del denna vecka.
Ida, förskollärare
Therese´s grupp
Ytterligare en vecka har passerat, helt otroligt hur fort en vecka kan gå! Eleverna har blivit varma i kläderna och har kommit in bra i sina arbeten och planeringar.
Under veckan har vi gnuggat tiokamraterna varje morgon innan vi satt igång och arbetat med vår planering. Vi har tränat på många olika vis. Det har varit tiokompisutmaningen, stjärnspel, digitalt via skolplus och att jag ger dem ett tal som de sedan ska räkna ut samt genom kortleksleken. Eleverna är så taggade och idag var det en elev som utbrast att: – Nu börjar jag förstå det här med tiokompisar!
Annat vi hunnit med i veckan är fortsatt bokstavsinlärning, boksamtal, forskning om hinduism och buddhism, multiplikation, uppställning inom addition och subtraktion, läsförståelse samt att de elever som behöver har läst med pedagog varje dag! I torsdags var det en elev som hade i uppgift att lära sig om eken. Han berättade för klassen att en ek kan bli upp till 12 meter i diametern. För att synliggöra detta fick eleven i fråga tillsammans meden kamrat mäta på ett snöre på 12 meter och sedan hjälptes vi åt i klassen att forma det som en cirkel. Vi behövde vara 11 personer för att nå runt. Det är mäktigt!
Jag vill tipsa om två bra gratis sidor på internet med pedagogiska spel, “Hit the button” och “Elevspel”. På dessa sidor finns många bra och lärorika spel där man kan träna på saker man lärt sig i skolan.
Therese, lärare tidigare åldrar
Linus grupp
Hur kan banken låna ut mina pengar till andra människor? Hur tjänar banken pengar? Varför skall man betala skatt? Dessa frågor samt många fler har vi diskuterat under veckan som gått. Vi har valt att använda ovanstående frågor i flertalet olika situationer kopplade till såväl procenträkning som till samhällsorienterade diskussioner där vi diskuterat olika samhällsaspekter. Samtidigt är det snabba kast, då vi nästkommande lektion hoppar över till medeltiden med heliga Birgitta som utgångspunkt. Veckans nöt att knäcka har för flera varit att kunna se sambanden mellan, decimaltal, bråktal och procenttal. Om ni reflekterar kort kring det som står ovanstående, kanske ni märker att elevernas egna funderingar och tankar ofta är väldigt lämpliga till att utgå ifrån när man väver in de olika syftena lektionerna har. Som exempelvis när man diskuterar skatt på pengar kopplat till bråk och procenträkning.
Linus, lärare senare åldrar
Idrott
Tisdag:
Under tisdagens lektion hade vi en aktivitet som vi kallar för trippelboll eller tempoboll. Här varieras antalet deltagare samt vilken sport som utövas. Det är korta tempofyllda matcher för att sedan som sagt växla mellan olika sporter och olika lagkombinationer. Samtidigt som detta involverar olika tävlingsmoment är det även stort fokus på samarbete och fairplay.
Torsdag: Under lektion nummer två för veckan var det dags för “önske-lektion” Detta brukar vara en favorit bland eleverna då de får nyttja sitt elevinflytande till fullo. Under lektionen fick vi stifta bekantskap med bland annat spiderman-kull, pepparkaksdatten och ett ofta återkommande önskemål iform av “killerball”.
Då lektionerna ligger efter lunch och värmen ofta gör sig påmind vill jag återigen påpeka om vikten att ta med sig en vattenflaska.
// Linus