v.4
Allmänt
Denna vecka har varit en relativt lugn vecka om man ser på de fyra första dagarna. Vi har våra morgonsamlingar i olika grupper där vi diskuterar kring olika saker på olika nivåer. Förutom matsedel och dagens datum så tränar de allra yngsta vad dagarna heter på svenska och lär sig räkna, F-1 lär sig vad dagarna heter på Thai, och de äldre diskuterar uttal och hur skillnad på tonläge kan påverka ett ord så mycket gällande svenska, engelska och främst i det thailändska språket.
På rasterna varierar aktiviteterna mellan King, twister, hopprep, kortspel, Mix Max, fotboll, ”gummihäst”- hoppning, ”poi”, och diabolo. De 2 sistnämnda är precis inhandlade och har använts flitigt under veckan. På måndag kommer det även en resväska med nyinköpta set jongleringsbollar, så nu ska vi verkligen satsa på lite ”cirkusskola” under raster och andra mer fria tillfällen.
Igår hade vi vår årliga Friluftsdag i den underbart fina och mysiga Nationalparken ”Wan Khaew”, (ligger efter Marriott Hotell). Eleverna delades in i åldersintegrerade grupper som utövade diverse moment på olika stationer, där det krävdes samarbete, hänsynstagande och motivation. Samtliga visade prov på detta under dagen och lunchen bestod av grillad korv med bröd och nudlar som tillbehör. Mums! Efter lunch var det dags för lite fri lek och bad och det var mycket glada- men trötta barn som vi släppte hem, nu på eftermiddagen. För de allra yngsta så blev det till att sova “ute” i en Bungalow med havsbriset som sövande effekt- Underbart!
Så igår var alla förtjänade av att ta helg och sucka ut (fredag= ”wan suk”).
Nästa vecka hälsar vi fyra nya elever välkomna och vi ses på skolan på måndag eller hörs/ syns på sociala medier via vår facebooksida ”Eastern Swedish School”.
(En film/ bildspel från Friluftsdagen kommer sammanställas och läggas ut så småningom, både här på hemsidan och på Facebook).
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Denna vecka har vi på förskolan passat på att vara två dagar i lekparken. Vi har övat motoriken med att klättra och gå balansgång. Vi packar tillsammans iordning frukt och vatten och ställer oss på led och går till lekparken och eleverna samarbetar bra.
På samlingarna fortsätter vi att prata om bokstäver och siffror. Vi använder oss av olika spel så som 5 myror är fler än 4 elefanter, (bokstavsspel), sedan ett memory där vi parar ihop siffror med bilder, där vi övar matematik och taluppfattning.
I måndags så målade vi med ballonger, det blev väldigt fina teckningar som barnen skapade.
Vi fortsätter självklart också med sångsamlingarna, och under denna vecka har vi fokuserat mycket på rörelsesånger.
Sophie, Förskollärare / Lina, Barnskötare
F-1
Under denna vecka har ettorna till större del arbetat med sitt material hemifrån vilket de har kunnat genomföra tillsammans eftersom det är relativt lika uppgifter. Vi har pratat om att hjälpa varandra vid dessa tillfällen eftersom det är bra träning att försöka förklara får andra hur man själv tänker. Att förmedla kunskapen de själva kan till någon annan är något vi kommer fortsätta arbeta med framöver. Veckans djur blev denna gång spindeln. Vi har pratat, tagit reda på fakta och ritat spindlar. Alla elever, både Förskoleklass och ettor, fick avslutningsvis säga varsin sak de lärt sig om spindlar vilket jag skrev ner och resultatet finns att skåda i klassrummet. F-klasseleverna har annars i veckan arbetat vidare med bokstäver och hur de låter samt utfört ett par uppgifter i leksaksfabriken. Denna vecka var det b.la. att sortera bilar och efter instruktion placera bilarna på rätt plats. Med andra ord har vi tränat på lägesord som exempelvis under, bredvid, sidan om och höger/vänster.
Glenn, förskollärare, lärare tidigare år.
2-5
I matematiken repeterade vi former o figurer, konstruerade och löste olika Tangram i grupp men en del boknötning blev det också så klart med multiplikation och symmetri till exempel. Mycket spännande var det också att arbeta med Binära tal, ettor och nollor. Precis så som datorer tänker!
Sj-ljudet har följt med in i denna veckan och dessutom varit läxan. Sagor och digitala böcker på Ipads har konstruerats i rask takt. Veckans ord var på bokstaven ”i” denna vecka.
Arbetet i engelska har bestått av allt från att skriva längre meningar, läsförståelse till stavningsprogram på Ipad som läser upp de engelska bokstavsljuden. Well done!
I åk 3-4 började vi nu med boken ”Pojken och tigern” som är en modern version av Nils Holgerssons resa, där vi efter varje kapitel diskuterar geografiska platser och lägen, samt gör diverse svenskuppgifter och läsförståelse kring texten. Härlig upplevelse för både Sv-själar som SO-nyfikna!
Samtidigt som arbetet med Pojken och Tigern bedrivs, så har årskurs 2 diskuterat historia i mindre grupp, för att få en mer grundlig förståelse för det som de får höra i lektionssalen, när år 3 och 4 arbetar i detta ämne.
Vi har förmånen att nu titta på filmer från UR, där en av våra elever är skådespelare i serien Spegelvänd. Det blir spännande och många nyfikna frågor från övriga elever. Pedagogen blir inte det minsta ledsen då filmerna dessutom handlar om att väcka nyfikenheten på NO och matematik och binära tal i första avsnittet, YES!!!
Tyvärr hann vi inte med musikskapandet/ komponerande denna vecka, så det kommer genomföras under v.5 istället.
Marie och Mattias, lärare tidigare och senare år
6-9
Under denna vecka som gått har flera av eleverna arbetat med algebra. Algebra kan för många uppfattas som lite extra klurigt, men det är också väldigt stimulerande både för eleverna samt för mig som pedagog när man ser att x och y går från klarhet till klarhet och även z:a kan få ett talvärde genom diverse uträkningar och tankebanor. Då det är en härlig grupp med väldigt olika planeringar, så blir också samtalsämnena väldigt varierande. Denna vecka har Carl von Linne, skapande av återberättande och faktatexter samt arbeten kring författare varit några av arbetsuppgifterna inom ämnet svenska. Då skolan nu i Sverige pågått ett par veckor och många områden börjar närma sig sitt slut så har det också närmat sig provtillfällen för flera av våra elever. Vi har haft elever som gjort prov inom NO, teknik, och matematik. Vi har även börjat att förbereda oss för kommande nationella prov, för de som går i åk 6.
Kommande vecka har vi även elever som skall göra prov inom ”ämnen i maten” och algebra.
Linus, lärare senare år
Idrott
I tisdags fick alla eleverna hålla i varsin övning under uppvärmningen. Inte helt enkelt att komma på en övning som ingen annan redan gjort, vilket var regeln, men det gick till slut. Därefter genomfördes leken “ta svansen” där eleverna blev uppdelade i två lag och fick varsin färg på sin “svans”. Avslutningsvis körde vi multiboll och denna gång var idrotterna som spelades följande: fotboll, basket, bandy och handboll.
Torsdagens gemensamma idrott innehöll spänst-test samt träning av motoriska färdigheter. Spänst-testet går till att man sätter ett märke vid stående läge, därefter gäller det att vid stillastående start, hoppa så högt man kan för att sätta ytterligare ett märke och sedan mäter man skillnaden mellan de två märkena. De motoriska färdigheterna tränade eleverna genom bland annat poi, diabolo samt devilsticks. Dessa redskap är oerhört uppskattade av eleverna!
Glenn, Linus och Mattias, idrottslärare
After School
Vi välkomnar 2 nya elever på måndagen till veckans After school. Måndagen började vi med lekarna 1,2,3 röda lyktan, där alla smyger och skyndar sig fram. Efter det lekte vi kurragömma på skolgården och vi har många små kluriga ställen. På onsdagen delades barnen upp i 2 grupper med 4 i varje lag. Eleverna fick tillsammans sätta ihop en hinderbana till den andra gruppen. Varsin station gjordes iordning samt visades. På torsdagen blev det pyssel. 2 elever som gjorde sin sista vecka, hade bakat trolldeg i olika färger som vi skulpterade med, och vi gjorde även solfjädrar som passar bra att ha i värmen.
Lina, barnskötare/barnklubbsledare