v.3 Tempelbesök, thaiboxing och kanelbullar!
Allmänt
Veckan har handlat om att komma in i rutinerna igen och fortsätta forma grupperna med nya bekantskaper. Pedagogerna börjar få grepp om planeringar och skolarbetet verkar flyta på av det jag ser ske i klassrummen.
I tisdags hade vi After School där alla elever som ville testa på Thaiboxing, fick möjlighet till det, och efteråt fikade vi tillsammans på en närliggande restaurang som bakat kanelbullar, äppelpaj och kakor till oss. Under fikat med familjerna hade vi lite knep och knåp/ kluringar där både föräldrar och barn fick gnugga sina geniknölar. Kul att det var en sådan bra uppslutning!
I veckan har vi haft två olika tempelbesök.
F-2 var på besök i ett närliggande tempel. Där fick vi träffa en munk och pratade lite om hur det är att leva som munk. Vi fick titta på den döda och mumifierade munken som byggde upp templet. Han låg i en kista där det nedanför var fullt med blommor och bilder på både buddha och munken själv.
Åk 3-9 var på fredagen till ett tempel som firade in det kinesiska nyåret. Eleverna fick stoppa silverpinnar vid silverträdet, guldpinnar vid guldträdet och klistra guldlappar på silverstatyer utställda runt templet. Denna handling ska bringa oss tur. Runt templet fanns flera olika Buddhastatyer och vi fick lära oss att varje veckodag har en egen Buddhastaty. Inne i det utsmyckade templet möttes vi av munkar som idag också hyllade alla de som byggt och levt i templet innan. När vi samlades och åt frukt bjöd de oss på en soppa med ris och köttbullar. Som en avslutning hade templet blåst upp ett stort knippe ballonger i gula och blå färger eftersom de var så glada över vårt besök. Eleverna fick hålla i ballongknippet som de sedan släppte, så att ballongerna kunde flyga iväg. Därefter sköts det salut på himlen. Att släppa iväg ballonger är tydligen en symbol för att man ska släppa iväg sina bekymmer så att det inte tynger en.
Nästa vecka är det simträning och det sker på torsdag efter lunch. Det innebär att F-2 har både idrott på tisdag och simträning på torsdag. Likaså för åk 3-9.
Det märks att vi är fler elever än i höstas, men samtidigt så har vi en ökning av pedagoger, samt två VFU-studenter. Känns skönt att ha ett så härligt “team” som är lösningsfokuserade och flexibla. En elev som har behövt lite kortare arbetspass och fler pauser har vi nu haft möjlighet att åka iväg med på utflykt till såväl strand som akvariebesök. Det känns skönt när man märker att man lyckas nå eleverna utifrån deras förutsättningar och individuella behov och låta eleverna lyckas! Även i 6-9 har vi anpassat grupperna i en mindre och än större, samt att några elever i åk 5 har fått flytta upp och utmanats med att arbeta tillsammans med äldre elever.
Matsedel nästa vecka:
Måndag: Khao pad gai (stekt ris med kyckling), Tisdag: Makaroner och köttfärssås, Onsdag: Masaman (kyckling och potatisgryta), Torsdag: Hamburgare med bröd
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Förskolan har denna veckan fått tillökning med ett nytt barn och en VFU student, Moa och det är vi väldigt glada för. Veckans fokus har legat på spindlar. Några av barnen har skapat spindlar av toarullar och vi har många gånger räknat och gemensamt konstaterat att spindeln har åtta ben.
Vi har lärt oss en ny sång som heter “Spindelmor har åtta ben” och sedan har både barnen och vi pedagoger fastnat för en ny rockig version av “Imse vimse spindel” där vi klappar oss på benen och använder melodin till “We will rock you”- en riktig höjdare! Vi har även sett en kort film om spindlar ett par gånger där vi fick veta att de flesta spinner nät, sprutar in ett gift i sitt byte och har flera ögon.
Ett annat genomgående tema har varit att bygga och leka hinderbana utomhus. Barnen har efter eget huvud använt rockringar, hopprep, innebandyklubbor och pallar- kreativt och påhittigt. På fredagen när övriga elever var på tempelbesök fick förskolan och F-2 klassen en extra lång utelek stund då det lektes flera gemensamma lekar.
Barnen har många idéer och vi vill gärna stötta dem i detta så när en idé om att bygga en kulbana på väggen av toarullar och tejp kom upp så fick barnen prova. Det gick hur bra som helst och några äldre skolbarn hjälpte till och stöttade och var lika engagerade i projektet som förskolebarnen.
I slutet av veckan gjorde de äldsta barnen en mattelek med klossar och en tärning, målet var att bygga högst torn utan att rasa, många matematiska moment fick vi tillämpa där. Vi har även lekt “Hunden och benet” som var uppskattat.
På måndag har jag, Helena, semester och istället jobbar då Moa och Alva som vikarier på förskolan med hjälp av Linus.
Lämning och hämtning inne på förskolan fungerar nu jättebra så det fortsätter vi med.
/ Helena, förskollärare samt Moa (VFU-student)
F-2
Den här veckan är min första vecka här på skolan och mycket av arbetet har handlat om att lära känna barnen, forma gruppen och läsa in mig på planeringar. Eleverna har dock jobbat på med ett otroligt bra tempo och stort engagemang. Vi har hälsat vår VFU student Alva välkommen till gänget. Förskoleklassbarnen har jobbat med att plocka isär meningar vilket vi gjort med hjälp av klossar som markörer för varje ord. De har även lyssnat efter bokstavsljud i ord och format bokstäver. I matten har vi jobbat på med grundläggande matematik. Bland annat lika, olika och dubbelt och hälften. Vi har även jobbat med talområdet 0-5. En del är även uppe på 0-20.
Alla elever har haft bild då vi först pratade om vilka favoritfrukter vi har och sedan skapat dessa med hjälp av mosaik av rivet papper. På musiken jobbade vi med instrument och skakade och slog på dessa i fjärdedelstakt. Mycket varierande musikstycken blev det. Vi har gjort loppor med uppmaningar på både svenska och engelska. Skolbarnen har jobbat på flitigt med sina uppgifter som har kommit in från hemskolorna i Sverige. Det har varit allt från faktatexter, skelett byggande och brotankar. Alltså varför har vi vissa broar på vissa ställen och andra på andra ställen. De har skrivit och läst.
När de äldre barnen var på tempelbesök passade vi på att jobba med samarbetsövningar ute på skolgården. Då hade vi även äran att några av förskolebarnen var med.
/ Åsa, samt Alva (VFU-student)
3-5
3-5 är en trivsam grupp som är snälla mot varandra i klassen. De umgås, hjälps åt och har roligt på raster. De flesta treor har läsläxa då man läser ett kapitel per vecka. På onsdagarna lyssnar jag på läsläxan men det är bra att läxboken tas med fram och tillbaka mellan skolan och hemmet eftersom de behöver titta i boken när de jobbar i skolan med arbetsuppgifter om veckans kapitel. Förutom de vanliga smörgåsbordet av arbetsområden om exempelvis luft, tyngdkraft, sveriges landskap, sagoskrivning, samt att har några haft en del experiment för sig. Vad händer på utsidan av ett glas med vatten om man stoppar i en isbit? Vilka saker är magnetiska? Hur bra hörsel har vi, kan vi känna igen kompisarnas röster om vi inte ser? Och vad händer om man stoppar in en hand i en påse en stund? I matten har vi tränat på multiplikationstabellen där eleverna tävlat mot sig själva och vi har också utmanat varandra i multiplikation. I övrigt har det arbetats med Tabeller och diagram, Tallinjen, Geometri (längdenheter, trianglar), Massa och Volym, multiplikation och Division (sambandet mellan dem och uppställningar).
/ Karin samt Maggan (ma)
6-9
Den här veckan har vi delat gruppen i en större och en mindre grupp (med en pedagog i varje grupp) eftersom vi är många i gruppen nu. Eleverna får turas om att jobba i den mindre gruppen och kan då få extra mycket handledning. Arbetsron har varit god i båda grupperna och eleverna har fått mycket gjort.
I “so” arbetas det mycket med historia just nu. Det är antiken, världskrig, stormaktstid och revolutioner. Några femmor och sexor ser även på lilla aktuellt. Det är jättebra för allmänbildningen och även bra om de äldre eleverna är med er hemma och ser på nyhetsprogram, om möjlighet finns. På mattelektionerna fortsätter arbetet med elevernas olika arbetsområden : Geometri, Samband och mönster, Algebra, Bråkräkning, Koordinatsystem och Proportionalitet, Procent och att öva inför kommande Nationella prov mm. Vi har också tävlat några omgångar Giriga Grisen där det går ut på att samla så mycket poäng som möjligt. Vi har försökt slå rekordet på 130 poäng men det har inte lyckats ännu. På NO lektionerna har eleverna jobbat vidare med olika arbetsområden. Kost och hälsa o Näringsämnen, Genetik (repetition inför prov och att göra prov), Universum, Krafter och rörelse, Kupoler och konstruktioner och Puberteten. I ämnet svenska har många elever haft fokus på berättelseskrivning, antingen i form av novell, deckare eller berättelse. Det har även tagits reda på fakta om svenska kända författare, exempelvis August Strindberg. I engelska har eleverna främst arbetat vidare i olika läromedel där de läst engelsk text, översatt den och sedan arbetat med tillhörande frågor. Det har också arbetats med läsförståelse och annonsskrivning.
Vi har också hunnit med frågesport, “Smartare än en femteklassare?”, svårare än man tror men uppskattat av eleverna.
/Anders (sv/ eng), Maggan (ma/no), Karin (so)
Praktiska ämnen (Idrott, bild, slöjd)
På idrotten har de yngre fortsatt på temat lekar och aktiviteter med inriktning mot att träna motoriska färdigheter. Vi har även börja inkludera enklare finmotoriska övningar i lekar.
De äldre har under sina två idrottspass denna veckan haft bollek och 7-kamp samt att ett antal elever haft en enskild idrottsuppgift (rörelse till musik) som de arbetat med. Under 7-kampen var det olika tävlingar där man i par gick runt och samlade enskilda poäng. Det var ett väldigt uppskattat inslag.
På slöjden har arbetet fortsatt med virkning och stickning. Ett projekt i vävning har påbörjats och några börjar bli klara med ett av sina projekt. Vi har ytterligare en kanelbulle och en handledsvärmare (torgvante) som är klara.
På bilden förra veckan började vi med en bilduppgift om att skapa djup i bilden med hjälp av skugga och perspektiv. Vi kallar den för hyllan eller affären. På hyllorna fick eleverna rita dit valfria föremål till deras affär. Det blev en stor kreativitet. Parfymbutik, affär med badrumstillbehör, souvenirer till pop-band och fotbollar exempelvis.
Linus (Idrott), Maggan (Slöjd), Karin (Bild)
Etiketter
- after school
- Ban Phe
- banphe
- bokstavsarbete
- Buddhism
- Connowaymuaythai
- Digitala verktyg
- Eastern Swedish School
- EasternSwedishSchool
- ESS
- Förskola
- förskoleklass
- idrott
- kanelbullar
- nickeochtuddes
- rastaktiviteter
- Rayong
- semesterskola
- skolautomlands
- skolstart
- svensk skola i thailand
- Svensk skola utomlands
- svenskskola
- svenskskolabanphe
- SvenskskolaThailand
- tempelbesök
- thaiboxing
- Thailand
- v.3
- VFU
- VFUiThailand
- VFUutomlands