v.2- Teori, rastaktiviteter, simträning med After School/ After Work som avslutning
Allmänt
Då var vårterminens första vecka avklarad och det har varit en härlig och lugn atmosfär på skolan, trots att elevantalet nästintill fördubblats över jullovet (40st). Detta elevantal kommer öka vecka för vecka nu framöver, så i samband med det så har vi självklart ökat antalet pedagoger också! Under lovet flögs det ner tre pedagoger varav två av dem är väl erfarna från tidigare år! Så in med lite nytt, blanda med lite ”gammalt”, tillsammans med två pedagoger från höstterminen känns som ett riktigt bra team!
Höstterminens elever har anpassat sig av det ökade elevantalet väl och släppt in de nya i gänget på ett mycket bra sätt! Det har redan skapats många nya vänskaper i gruppen! Vissa har träffats även utanför skolan på eget bevåg men för övriga hade vi idag en sammankomst på stranden ”After School, där vi pedagoger bjöd in de föräldrar och elever som ville ansluta. Där spelades det fotboll av både engagerade föräldrar och elever men frågan är vilka som tyckte det var roligast:)
De yngre barnen grävde i sanden och bada och vissa valde att faktiskt sucka ut (fredag= wan suk) med vad en svensk After Work ibland brukar innehålla. Mycket trevligt avslut på veckan!
Igår hade vi simträning i pool, för samtliga elever där grupperna delades in i 3 olika nivåer och åldrar. Allt från lek och plask med puffar för de yngsta till mängdträning för de äldsta. Självklart hanns det med lite fri lek i slutet ocksåJ
Traditionen med att få sätta sin hand (färgavtryck) på väggen är naturligtvis en tradition som vi fortsätter med och idag var det dags för de nya elever som är hos oss för första gången någonsin att få trycka sin.
Nästa vecka välkomnar vi 8st nya elever till skolan och matsedeln är densamma som förra, (se förra infobrevet). På tal om maten så verkar den även hålla samma kvalitet som tidigare då flertalet elever hämtar om, flera gånger:)
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan
Denna vecka startade vi upp förskolan med ett gäng härliga och glada barn. Eftersom många var nya för varandra har vi fokuserat på att lära känna varandra i gruppen samt även haft samarbetslekar med eleverna i åk 1-3 som befinner sig i klassrummet intill våra lokaler.
Vi började med att arbeta med bokstaven F i veckan. Här har vi hittat ord som börjar på bokstaven F, provat att skriva F och även använt vår kreativa sida och skapat saker som börjar på F såsom fjäril och fisk. Vilken underbar skaparglädje! Vi har även målat, sjungit, läst sagor och lekt i den fria leken.
Idag avslutade vi veckan med en promenad – tillsammans med åk 1-3 – till en lekplats i närheten. Där hade vi med oss våra pappersflygplan som vi gjorde tidigare idag och mätte hur långt de kunde flyga. Se bild under rubriken Årskurs 1-2.
Vi tackar för denna fina start på terminen och ser fram emot nästa vecka. Tills dess önskar vi en trevlig helg!
Annette, Förskollärare
Årskurs 1-2
Då var vi igång igen! Alla elever, både nya som gamla, verkade vara glada och lite nervösa över att starta upp detta årets första termin. Första dagen blev en liten mjukstart där vi varvade skolarbete med lära känna/ samarbetsövningar, vilket verkade vara uppskattat av eleverna. Resten av veckan har det varit full fart där egen planering har varvats med gemensamma uppgifter som tex vattnets kretslopp och olika färgers namn på engelska.
Inom matematiken har eleverna främst följt sitt arbete hemifrån som till stor del har handlat om addition/subtraktionsuppgifter inom talområdet 0-20. Även några inslag av geometri har dykt upp där det framför allt har handlat om formerna cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Stor vikt har lagts vid att använda sig av de rätta benämningarna, inga fyrkanter här inte!
Svensklektionerna har bestått av diverse bokstavsövningar där vi bl.a. har arbetat med att forma bokstäverna korrekt samt veta var i ett ord en viss bokstav är placerad. Lite uppgifter kring verb har vi också hunnit med.
Eftersom det är den underbara årstiden vinter hemma har vi under våra So-lektioner pratat om just vintern. Det är kul att se eleverna sitta och arbeta med uppgifter som handlar om vinterväder och hur naturen ser ut under denna årstid i Sverige, speciellt när de gör det barfota och i kortbyxor eller klänning.
Fredag förmiddag bestämde vi oss för att hänga med förskola/förskoleklass till en lekplats i närheten, vilket var populärt! Lite skolarbete fick det dock bli ändå, pappersflygplan veks och alla fick gissa hur långt de trodde flygplanet skulle flyga. Efteråt mätte vi upp hur långt det flög och jämförde sedan skillnaden.
Veckans arbete summerades sedan genom “kahoot” som enklast kan beskrivas som en frågesport där frågorna besvaras digitalt. Frågorna handlade om det vi arbetat med under veckan och resultatet visade att alla elever tagit till sig av det vi arbetat med. Väldigt skoj!
Glenn, Tidigare lärare
Årskurs 3-5
I och med denna vecka är vårterminen 2018 igång och ett gäng nya elever har börjat hos oss. Jag själv är helt ny på ESS och ser fram emot mina två månader med nya kollegor och elever med spänning och förväntan!
Vi började måndagen med lära-känna-varandra-lekar av olika slag. Innan lunch delades eleverna in två och två för att intervjua varandra. När intervjuerna var gjorda fick de presentera sin kompis för den övriga gruppen. De fick berätta om vart i Sverige de bor, vad hemskolan heter, vad de gillar att göra på sin fritid och slutligen hur många gånger de varit i Thailand.
Eleverna har bjudit på nyfikenhet och en positiv stämning på skolan den här veckan, vilket ger en härlig stämning och atmosfär. En bra start med andra ord! Vi har tillsammans satt oss in i diverse planeringar från hemskolorna. De har kommit igång bra och de visar intresse och engagemang för skolarbetet! Vi har varit inom områden som historia där forntid och istid har berörts. I svenskan har allt ifrån textskrivning till ordklasser jobbats med. Några elever har även jobbat tillsammans och skrivit en faktatext inom ämnet fysik. De har samlat fakta om ”väder” från böcker och filmklipp på internet.
Jag vill tacka för en fin start på terminen och önska er en trevlig helg!
Johanna, Tidigare lärare
Årskurs 6 – 9
Ny termin nya möjligheter, detta känns som något även eleverna tagit fasta på. Vi i gruppen 6-9 har haft en bra start på terminen och eleverna är i full gång med diverse olika projekt och arbetsuppgifter. Då gruppen är åldersintegrerad är också uppgifterna av stor variation. Vi har studerat Gustav Vasa, ordklasser, algebra, enheter, multiplikation, division, fysik i form av området tryck och kraft, hinduism och buddism och givetvis än mer ämnen och områden. Något jag som pedagog ser som väldigt spännande är att se hur eleverna i gruppen intresserar sig för varandras uppgifter, de hjälper gärna varandra och drar nytta av varandras kompetenser, samtidigt som de själva får en bekräftelse på att de själva har kunskapen inom ämnet och området, och det i sig, är en glädje att se.
Linus, lärare senare år
Idrott
Tisdagens idrottslektion för de yngre eleverna började med tabata där eleverna fick utföra olika motoriska rörelser i 20 sekunder och sedan vila i 10 sekunder. Det var sammanlagt 6 övningar vilka genomfördes två varv. Därefter genomfördes lekarna bläckfisk/sjögräs och rycka svansen. Lektionen avslutades sedan med ett par olika stafetter, bl.a. studsa basketboll.
Torsdagens simundervisning handlade om att arbeta med grunderna i form av arm och bentag. Vi tränade även lite mängdträning (kondition/uthållighet). Det hanns även med lite dykteknik.
// Glenn
Veckans första idrottslektion för den äldre gruppen (4-9) innehöll motoriska övningar i form av stafetter och “killerball”, syftet var att väva in balans, koordination och smidighet. Lektionen inleddes med en tabatainspirerad uppvärmning för att få igång kroppens muskler.
Veckans andra idrottslektion var simträning, eleverna startade lektionen med att motionssimma under 15-20 minuter, för att sedan ha en teoretisk genomgång av hur man livräddar, och sedan träna praktiskt i poolen. Lektionen avslutades med en valfri stafett samt spontanlek.
// Linus