v.11
Allmänt
3,141592653589793… Så många decimaler av den oändliga konstanten ”Pi” lärde sig flera elever. Inte dåligt! Detta då vi firade Internationella Pi-dagen som också anses som matematikens dag. Fullt så resultatinriktade var vi inte då vi besökte näridrottsplatsen för sista gången detta läsår. Men vi hade en härlig stund tillsammans på gräsplanen, fylld av olika aktiviteter. Säsongens sista hand-avtryck sattes också denna vecka. Oj, vad många som gått hos oss på ESS i år- Men pedagoger i besynnerliga frisyrer de består…
Nästa veckas meny:
Khao Pad Gai
Stekt fisk, pot, kall sås
Green curry Chicken
Pasta Carbonara
Tacos
Marie, rektor/ förskolechef , Mattias, platsansvarig från 23/2-17
Förskolan
Den här veckan startade vi med att fortsätta från förra veckans tema, blommor. Vi fortsatte och vattnade de vi planterat och det växer för fullt. Blommorna vi skapade i fredags med flaskor som vi målade fick en stjälk och blad den här veckan.
På samlingarna i veckan har vi fortsatt prata dagar och räknat. Vi har även lagt lite fokus på siffror. Vi har sjungit många sånger från vår sångpåse, och gjort rörelser till.
Torsdagsutflykten blev till lekparken då vi delade upp oss två och två. 6 åringarna fick varsitt förskolebarn att ta lite extra ansvar för- faddrar, och det var mycket uppskattat av både dom stora och små. Vi fortsatte även när vi kom tillbaka till skolgården. Då var det lunch och vi blev serverade hamburgare. Även det var mycket uppskattat av barnen efter en varm men ändå skuggig dag i lekparken.
Vi avslutade veckan med att vara kreativa och göra fina prins/prinsesskronor där även fadderverksamheten fortsat. De blev superfina! Barnen fick dekorera dem själva…
Sophie, Förskollärare
F – 2
Vi närmar oss slutet av skoltiden och man själv börjar så smått tänka: vad har vi egentligen arbetat med under de tidigare månaderna? Eftersom de senaste dagarna har ägnats åt att göra klart halvfärdiga uppgifter märkte man rätt snabbt att det var väldigt mycket vi arbetat med! Ett moment som gjorde comeback denna vecka var uppgifter kring vatten. Då våra helårselever redan arbetat med tema vatten blev det denna gång en lagom grupp på tre elever.
Vi har denna vecka börjat prata om väderstreck och vad olika symboler på en karta betyder, klurigt men roligt. Roligast var nog att försöka rita sitt egna rum hemma i Sverige och sedan berätta för klasskompisarna hur det ser ut hemma hos sig. Viktigt inför uppgiften var att tänka att bara stora viktiga saker skulle märkas ut på ritningen över rummet. Hur gärna de än ville så fick leksakerna, gosedjuren och pysselsakerna inte vara med.
Eftersom vi arbetat med en hel del olika saker kändes det kul att försöka ta reda på hur mycket som fastnat och hur mycket som glömts bort. Fredagen ägnades åt att skriva ner olika ord inom matematik, väder och vind samt kartor. Alla ord de kom på inom dessa områden skrevs sedan upp, först på tavlan sedan i papperscirklar som slutligen laminerades. Så huxflux hade vi skapat oss ett eget spel! (mer känt under namnet-”med andra ord”) Spelet går ut på att dra en lapp och försöka beskriva vad det står men utan att använda ordet på lappen. Nästa vecka ska vi försöka få ihop en spelplan också sen får vi se om det går att använda.
Glenn, förskollärare, lärare tidigare år.
3-9
I NO-området ”Ljus och Ljud” har elever lärt sig om vad ljus består av, hur ögat uppfattar färger samt hur man skiljer på konvex och konkav lins. Uppskattat var experiment med ljusets strålar men roligast verkade det vara att skapa sin egen skugg-teater!
(Anakondan anfaller fladdermusen…)
Retorik, ett begrepp som faktiskt flera elever kände till! Hur som helst, eleverna fick nu skriva sin egen text som sedan skulle framföras muntligt med god argumentation. Allt från hundägares beteende i Thailand till Växjö Lakers totala dominans inom ishockeyn. Åhörarnas reflektioner lät inte vänta på sig! Alla enades dock om att de utvecklats som talare. Svenska på riktigt!!
Att memorera in ett antal decimaler på talet ”Pi” blev en riktig sporre! Vad händer om en siffra blir fel i mitten, får man rätt på dom som kommer efter sedan? Hm, svårt för en matematiker att ta ställning!
SO-innehållet har bestått av ”Pojken och Tigern” men också tidslinjer över både eleven och Vikingatiden. Hur vet man när den tog slut förresten?
Mattias, lärare tidigare och senare år
Idrott
Tisdagens idrottslektion bjöd på idel favoriter. En del i repris, andra från svenska hemskolan. Att erbjuda eleverna Kinesiska muren är nästan som att fuska som pedagog! Men uj vad det togs i… Nästa moment blev dans där eleverna skapade individuella ”moves” efter vissa kriterier.
Sista passet på näridrottsplatsen bjöd på fotbollsgolf, fotbollsbrännboll samt lek med liten vattenflaska. Med pedagogernas breda kompetens (en med “dutt”-rekord på 7, den andra innehavare av SM-guld) såg vi till att lyfta eleverna i deras prestationer… Utmaningen bestod av en vattenleverans som uteblev i 34 gradig värme. Pust!!!
Glenn och Mattias, idrottslärare