Tempelbesök och Vinter-OS…
Allmänt Under morgonsamlingarna har vi under veckan pratat lite om husen för andar och väsen som syns på varje gård här i Thailand. De husen är till för de andar och väsen som bodde på platsen innan huset byggdes. Istället för att ha andarna inne i huset så får de ett eget hus på gården. Det gäller att hålla sig väl med dessa väsen för att hålla dem på gott humör. Vi har också berättat om buddhismens traditioner, och framförallt kring rutiner för munkarna, då de går här till fots på morgnarna i sina orangea tyger.
Syftet med allt ovan är inte bara för allmänbildning, utan som förkunskap till dagens tempelbesök. Samtliga pedagoger och elever gick iväg till ett närliggande tempel där vi fick en rundvandring och information om tempel och Buddha. Det fanns också “möjlighet” att titta på en död människa som låg i en glaskista och som legat där i över 40 år! Väl bevarad och vissa av barnen var fascinerade medan andra nog tyckte det var lite läskigt.
I thai- undervisningen har vi lärt oss några frukter. Daeng moo är vattenmelon och betyder rött kött. Sii daeng är alltså rött (färg röd) och moo är kött (fläsk). Vattenmelon är en av de frukter som serveras en hel del här på skolan till mellanmål. Även mango och äpple är vanligt förekommande på våra läckra fruktfat.
Nästa vecka är det återigen dags för simträning (på torsdagen). mer information om detta kommer i föräldragruppen.
Matsedel nästa vecka:
måndag: Sweet and sour, tisdag: Makaroner med korv, onsdag: Skapa din egen soppa, torsdag: Spagetti med köttfärssås
Marie, rektor
Förskolan
Vårt temaarbete rullar på och barnen visar stort intresse och entusiasm inför temat. De vill gärna utöka vårt “hav” som vi har satt upp på väggen, med olika vattenlevande djur. Den senaste tiden har de pratat mycket om bläckfiskar och barnen har varit nyfikna på att prova skapa egna bläckfiskar. Vi visste dock inte riktigt hur vi skulle göra, så vi provade att söka information tillsammans på internet.
Vi passade också på att ta reda på hur bläckfiskar ser ut, vad de äter och var de bor någonstans. Vi pratade om att bläckfiskar finns ju här i Thailand och någon nämnde att vi sett riktiga bläckfiskar på akvariet häromveckan. Ett annat barn berättade då att denne sett döda bläckfiskar som man kunde äta, på en marknad.
I vårt temaarbete om havet har vi också fått in många andra bitar än skapande, bland annat matematik. Detta genom t.ex. Kims lek med låtsasfiskar i olika färger. Alla blundar utom en person, och den ska gömma valfri fisk. De andra ska sedan försöka minnas vilken som är borta. Vi har även använt våra rimfiskar till att utmanas i att rimma, samt våra antalsfiskar (planscher) för att jämföra antal och para ihop dem med rätt siffra.
Det har också blivit mycket lek på vår egen utegård som bara förskolan har. Framförallt med vattenbanorna vi byggt ihop och som barnen visar stort fascination över, men även olika djur och fordon ingår även i lekarna.
Ida, förskollärare
F-3
Den här veckan har alla jobbat lite med klockan. Förskoleklasseleverna har som mål att kunna heltimme och vad visarna heter, åk 1 ska kunna hel och halv. Åk 2 och 3 ska kunna hela klockan och även kunna beräkna tidsskillnad. När vi arbetar tillsammans, så lär vi mycket av varandra. Rimma är också något vi tränar tillsammans. Förskoleklassen repeterar även de geometriska formerna.
I torsdags jobbade vi med att skriva sagor – på olika nivåer så klart. Uppgiften i fokus var att sagan ska hålla en röd tråd och att berättelsens olika delar – start, hinder, lösning och slut – finns med. Berättelserna handlade bland annat om hajar som inte hittar mat, krabbor som har sönder tåg, kaniner som är sjuka och en ugglemor som skadas när hon ska hämta mat till sina ungar. Eleverna fick verkligen till spännande berättelser!
Efter dagens tempelbesök fick eleverna skriva en informativ text och berätta om besöket och om buddhismen.
Karin, lärare tidigare åldrar
4-9
I svenskan och på engelskan är det många som skriver dagbok om sin vistelse här i Thailand. De yngre eleverna skriver ju gärna om händelser i kronologisk ordning och berättar att “sen gick vi till stranden sen åt vi lunch osv. Vi tränar på att variera tidsord och inte skriva precis allt som händer. För de äldsta eleverna är utmaningen att stanna upp i teman som mat, kultur, klimat, natur, känslor och mer beskrivningar överlag. Det kommer att bli fina minnen att spara.
Det har blivit lite multiplikationsfeber i klassen. Någon elev behövde träna multiplikation och fick “vikpapper” att träna med. Vi tog tid och såg stor förbättring, Efter det ville alla träna matte-tabeller och ta tid. Roligt när det smittar av sig.
Denna vecka handlade GOTW om Vinter-OS. Fråga eleverna hemma vad de har lärt sig om ämnet! Vi fick en bonus GOTW också, Vår åttondeklassare hade ett litet föredrag om Buddhismen, perfekt förberedelse inför tempelbesöket idag!
Åsa, lärare senare åldrar
Idrott
De yngre eleverna har denna vecka fått lära sig lite om varför det är bra att röra på sig och de har fått lära sig begreppet kondition och vad det betyder. Vi har sprungit ganska mycket så hjärtat har fått jobba, ”Idioten” och evighetsstafett är övningar som gör att barnen inte tänker på att de övar upp sin kondis. De har också lekt lekar, tränat på att kasta och fånga boll.m.m
De äldre hade träningslära i tisdags, alltså en teorilektion med fokus på skelett, muskler och kondition. De fick bla lära sig om dynamisk respektive statisk styrka. Det kom vi att använda oss av på torsdagens lektion. Då hade vi cirkelträning med först dynamiska övningar och sedan statiska övningar, vi diskuterade och jämförde vilket de upplevde var jobbigast.
Bild
De äldre eleverna fick se ett avsnitt om den mystiske konstnären Banksey. Hen målar samhällskritiska siluett-motiv på husväggar i stan men säljer även tavlor för många miljoner. Men ingen vet vem konstnären är, hen är hemlig trots många försök att avslöja hen. Nästa vecka ska eleverna börja illustrera egna bilder i samma stil.
De yngre eleverna har ritat självporträtt. Vi har tittat i spegeln hur vi ser ut, och var olika kroppsdelar i ansiktet är placerade. Spännande att upptäcka hur ögon, näsa och munnar egentligen ser ut!
Etiketter
- Ban Phe
- banphe
- bild
- bokstavsarbete
- Buddhism
- Eastern Swedish School
- EasternSwedishSchool
- ESS
- Förskola
- förskoleklass
- GOTD
- grej of the day
- gymnastik
- högläsning
- idrott
- klockan
- matematik
- perspektiv
- rastaktiviteter
- siluett
- Simträning
- skolautomlands
- skolstart
- svensk skola i thailand
- Svensk skola utomlands
- svenskskola
- svenskskolabanphe
- SvenskskolaThailand
- tema havet
- tempelbesök
- Thailand
- v.4
- v.5
- vinte os