Första skolveckan! -v.44
Allmänt
För att vara en uppstartsvecka så måste jag klappa mig själv, mina pedagoger och självklart eleverna, på axeln! Det är med en härlig, avslappnad känsla jag idag kan gå på helgledigt och redan se fram emot måndagens nya utmaningar. Vi har varje morgon och eftermiddag haft storsamling där vi lärt oss siffrorna 1-5, veckodagarna, några färger, hälsningsfraser och lite vanliga mat/dryck-ord som är bra att kunna. Idag firas Loy Krathong (för att hedra vattnet) här i Thailand då den alltid firas i tolfte mån-månaden (thai-år), med fullmåne. Loi betyder ”att flyta” och Krathong är en skål som görs av bananblad och smyckas med blommor, ljus och rökelse. Vi har därför haft vår egen ”Jampa” på besök som berättat mer om högtiden, samt sjungit med barnen. Hon visade alla tekniken kring hur man gör sin ”båt” och sedan fick samtliga barn konstruera och smycka varsin.
I eftermiddags/kväll träffades både elever och föräldrar på stranden ”Bee Happy” där vi badade och åt tillsammans, för att när mörkret lagt sig, sjösätta våra båtar och se dem segla iväg. Ett mycket uppskattat inslag där vi arbetar på sammanhållningen i gruppen för att främja vi-känslan på skolan.
Fler bilder finns att se i vår facebook-grupp från denna kväll. Vi fick uppleva både en fin solnedgång och den stora fullmånen:)
Nästa vecka börjar det 4st nya elever och matsedeln är samma som v.44 (se föregående inlägg).
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan – årskurs 3
Vi har fått en mjukstart då vi varit en liten klass denna vecka i förskolan, förskoleklass samt skola. Det har varit mellan tre till sex barn/elever som har arbetat tillsammans. Genom aktiviteter har vi lärt känna varandra där vi bland annat har börjat att skapa en tusenfoting som har alla barns namn, födelsedagar och deras egna utsmyckningar på sig. Tanken är att larven ska bli längre och längre då det kommer fler barn/elever som börjar hos oss på ESS (bild kommer i framtida veckobrev…).
På svensklektionerna har vi tränat på att skriva små och stora bokstäver, kortare texter (dagbok) samt högläsning där vi har tränat hörförståelse och använt oss av spågumman som hjälper oss att förutspå vad texten kommer att handla om. I matematiken har vi arbetat med addition och subtraktion. Vi har även arbetat med ental och tiotals värde samt dess position. I engelska har vi arbetat med veckans dagar, några färger, siffror och hälsningsfraser. Vi har även talat om Halloween och allhelgona, varför vi firar det och varifrån traditionen kommer. Eleverna fick sedan göra egna små spöken att hänga upp i fönstret samt bilder som symboliserar Halloween. De fick även redovisa sina tankar inför klassen och visa sin bild.
Idag har vi firat Loy Krathong tillsammans som är en högtid här i Thailand då man hedrar vattnet. Vi har därför kommit in på vattnets kretslopp, vattnets betydelse och om hur viktigt vattnet är för oss. Eleverna har gjort egna “bananbåtar” som vi kommer att skicka ut på vattnet tillsammans ikväll då barnen/eleverna även får ge båten en önskning som de vill ska gå i uppfyllelse.
Vi välkomnar tre nya elever till förskoleklass-åk 3 redan nästa vecka och ser fram emot en ny spännande vecka på ESS!
Tack för den här veckan och vi önskar er en trevlig helg!
Annette, Förskollärare och Ida, Tidigare lärare
Årskurs 4-9
Denna vecka har även vi haft en liten klass fördelade från 5:e klass till 8:an. Under onsdagen kom ytterligare två elever, så nu är vi sex elever. Det är jag, Pietro, som är ansvarig lärare men har även förmånen att ha Anna hos mig som VFU-student. Då tyvärr, två elever endast skulle vara hos oss en kort tid och har med sig en mer detaljerad planering, har detta lett till att vi, under den gångna veckan, ofta delat upp oss i för att kunna uppfylla våra mål och tillfredsställa alla parter.
Inom ämnet matematik har vi arbetat med vinklar, omkrets, areor och cirklar, men även algebra och grafer. På NO/SO ritade vi upp jordklotet och visade hur en platt karta kan göras på vår runda jord, lekte lite med koordinater (N-S / O-V; Longitud och Latitud) men även hur klimatet och vår omgivning påverkas av den omvärld/miljö vi lever i. Om det är kallt eller varmt, öken eller tropiskt, platt eller bergigt. Denna omgivning styr sedan var människor har bosatt sig och hur tätt vi kan bo tillsammans.
På svenskan gled vi in på litteratur och dess olika genrer, som skönlitteratur och facklitteratur. Sedan delades vi upp litteraturen i berättelser, dikter och skådespel. Sedan gled vi vidare via realistiska-, spännande-, fantasy- och spökhistorier till fabler och sagor för att avsluta med poesi. Där stannade vi till och gick igenom hur en femstegs-dikt fungerar. Alla i klassen fick skriva varsin sådan. Det blev verkligen bra dikter, tänkvärda och insiktsfulla. Eleverna fick också läsa en del i sina medhavda böcker vilket gav en skön och lugn stund för alla inblandade.
Inom engelska påbörjades för några elever ett arbete om Thailand. Vad Thailand är för land, vilken ledning det har, miljö, djur…… De fick först göra en mindmap på svenska som de sakta men säkert översätter till Engelska och bygger ut med kompletta engelska meningar. Det kommer bli spännande att få se slutresultatet av detta arbete. På det estetiska planet och teknik byggdes det, trots brist på tid, material och verktyg en fantastiskt fin fågelholk. Under lektionstid har vi även lättat upp med två olika ”lekar”. En som vi kallar för 1000-Matrisen och de som vi kallar ”Djur-Mat-Land”. Eleverna uppskattade lekarna/spelen och vi pedagoger lyckades inte att vinna.
Två glada och positiva elever (som vi kommer att sakna), ska tyvärr redan bege sig till Sverige igen men på måndag kommer en ny-gammal elev tillbaka (som vi varmt välkomnar)!
Pietro, lärare senare år , Anna VFU-Student (VerksamhetsFörlagd Utbildning)
Idrott
På tisdagens gymnastik användes ett “Harry Potter-spel” som mall. Reglerna justerade för att passa alla åldrar på skolan och det blev en fullständig succé. På torsdagens idrott så startade vi upp med lite samarbetsövningar för att sedan utöva multiboll. Detta varvades sedan med lite kondition för de äldre och motorikövningar/ Mora Träsk-sånger för de yngre. Det var “många bollar i luften” under lektionen och vid den avslutande samlingen så var det många rosenröda kinder som troligtvis tog sig ett dopp i poolen när de kom hem.