v.50 Stranden känns mjuk och len, vågorna brusar, vi går i bara ben, skönsången susar…🎶

Allmänt

Vilken fantastisk Luciakväll det blev! Så duktiga och tålmodiga barn, som sjöng högt i skyn med vågorna som brusade i bakgrunden.

Tack till alla föräldrar och övriga allmänheten som valde att komma denna kväll och se våra skönsångande juveler. Att tomtar på 2,5år, sjunger och tippar ut på tå, medan en i årskurs 9 är pepparkaksgumma och alla åldrar däremellan- ja det är en fröjd att få se detta samspel och gemenskap varje dag. För det är likadant på rasterna- alla leker med alla. Och de LEKER! De är BARN! och man ser hur de njuter av att “få” vara det.

Tack även till Three Tree Beach för en härlig buffé för både stora och små!

Veckan har varit intensiv med flera schemabrytande aktiviteter. Förutom Lucia, så var 4-9 på tempelbesök i torsdags och F-3 var på akvariet igår.

Akvariet: Vi i F-3 var på besök på akvariet som ligger efter Gamla Stan i Ban Phe igår, där man har samlat en del av Thailands marina liv. Vi såg inte bara hajar, sköldpaddor, lejonfisk utan även svarta sjögurkor.

En del av besöket ägnade vi åt att ta reda på, hur man på Östkusten här i Thailand försöker bevara det marina livet. De slänger ner ihåliga betongblock utmed kusten för att fiskbeståndet (fiskarna kan gömma sig bland blocken) ska öka. Detta bidrar även till att korallerna ökar för de bygger bon på blocken. Blocken förstör även de stora fiskebåtarnas nät.

Självklart kommer vi att jobba vidare med fiskar på måndag.

Tempelbesöket: På morgonen begav vi oss till Östra Thailands största tempel i Klaeng. Väl framme fick vi ett lärorikt möte med en av munkarna som stolt berättade om såväl inredning som historia om deras tempel. Det visade sig att munken hade rätt bra koll på Sverige också, då han kände till både Zlatan och den välkända rocklåten “The Final Countdown” med Europe!

Efter munkens presentation, fick vi en rundvandring av en guide som arbetade i templet. Han visade oss flera ståtliga byggnationer och skapelser i området.

Därefter var det dags för oss att träffa andra skolbarn i åldern 8-9 år som hade samlats för att meditera tillsammans i ett av de angränsande husen. Alla elever ville testa på att meditera och ställde glatt upp på många fototagningar på oss alla tillsammans. Efter detta bjöd de oss på fika och glass till elevernas stora lycka! Vi följde därefter traditionen och gav tillbaka genom att sopa löv i deras trädgård. Detta var en nyttig läxa för ungdomarna som nu börjar ta till sig av de traditioner som de stöter på.

Nästa vecka är det en helt vanlig vecka, men också sista veckan innan jullov. Vi önskar att ni föräldrar försöker hålla på rutiner och läggtider in i det sista, så att koncentration och fokus orkar hålla i sig ända till “slutet”.

Matsedel nästa vecka:

Måndag: Green curry chicken Tisdag: Spagetti och köttfärssås Onsdag: Panaeng chicken Torsdag: Chicken nuggets och ris

Marie

F-klass

Barnen har jobbat med bokstäverna U, I och F. De spårar, ljudar och kommer på ord som bokstaven börjar på. Vi tittar även på “Livet i bokstavslandet”. I matten har några av barnen jobbat med större än > och mindre än < och fortsatt med 5-kompisarna. Barnen har haft mycket samspel då de spelat spel ihop med 5-kompisar och även arbetat två och två vid digitala verktyg med både bokstäver och siffror. Vi har provat på bowling med fem käglor och repeterat 5-kompisarna även där.

Vår uppdragskalender har bland annat innehållit att titta på en julfilm och vi har tillsammans med åk 1-3 fått lära oss om vinterns högtider.

Just nu är disco en populär aktivitet tillsammans. Barnen har skapat fina pärlplattor där de övat både finmotorik, koncentration och kreativitet. Kan hända blir det fina julpresenter att ge bort?

Helena

1-3

Vi har varit inspirerade av Matisse på bilden, fantastiska alster har barnen skapat. Vi har pratat om de olika traditionerna vi har  på vintern och de har jobbat med media och reklam. På matematiken har barnen jobbat med division, vinklar och räknat hundben. Dessutom har vi tittat på när Armstrong sätter det första fotsteget på månen. Det har skrivits dagböcker och berättelser, det är noga med stor bokstav och punkt. Det blev kramkalas och lite tårar i torsdags när vi sa hejdå till våra eminenta VFU-studenter, Linnea och Janina.

Åsa, samt Janina och Linnèa (VFU)

4-5

Gruppen har jobbat vidare med planeringarna från hemskolorna men det märks på barnen att lovet närmar sig. Prov har annars som tidigare varvats med gruppdiskussioner om både buddhism och vasatiden. Några elever har även denna vecka fingervirkat och barnen får gärna visa dessa kreationer nästa vecka om de inte kommit med hem till denna helg. Vi har även lyft några matematikuppgifter till tavlan och vi hade även en fråga om volym på fredagsquizet.

Micke

6-9

I veckan har det betats av en del prov, i engelska, samhällskunskap och matematik. Det har också tränats på världens kontinenter, världshaven och utvalda länder i geografi. Det har pluggats spanska, tyska och svenska och flera har skrivit i sina dagböcker och/eller travel blog. I NO har en elev fått lära sig att skapa eget papper.

Vi har också pratat en hel del om buddhismen, inför besöket till templet. När vi kom tillbaka efter besöket fick var och en berätta om de sett symbolen för den åttafaldiga vägen och hur de upplevde vår gemensamma utflykt.

Efter en veckas uppehåll var fredagstävlingen och tävlingsinstinkten tillbaka. Det blev en hård kamp mellan lagen i tävlingen “Stress”.

Anna

Idrott

Veckans tema för den yngre gruppen har varit boll. Under båda lektionerna har vi använt oss av bollar på olika sätt, i måndags var det fotboll som huvudaktivitet. Under onsdagen var fokus på boll i hand, och då främst att kasta och fånga. Vi avslutade med att spela spökboll! Vilket som alltid är oerhört uppskattat.

De äldre barnen jobbade högintensivt i tisdags med att varva teknik med klubba och boll med statisk och dynamisk styrketräning. Fokus i torsdags var det motsatta, dvs avslappning då vi provade på att meditera när vi besökte templet i Klaeng.