v.49 – Finland 100år = rågbröd och korv!

Allmänt                                                                                        

Mottagandet av 10 nya elever märktes av då det blev en större spridning på grupperna åldersmässigt och kunskapsmässigt, men också berikande av nya bekantskaper. På rasterna har det utövats lite cirkusövningar i form av jonglering, poj, diablo, innebandy, fotbolls-kickande, hopprep, hoppa hage, “Bro bro breja” och kurragömma med dunk! I tisdags var vi lediga då det var en röd dag här i Thailand och i onsdags uppmärksammade vi att Finland varit självständigt i 100år! Detta firades genom att vår egen “muminmamma” (modersmålsläraren i finska) hade med sig korv och rågbröd till “Dagens soppa” och det skapades även ett kollage med information. För ni har väl inte missat att vi en dag i veckan har en språkbrygga (svenska/finska) för 5 elever med finska som modersmål?!

Denna vecka har eleverna fått nya uppdrag i vår adventskalender såsom att visa att jag är glad att se dig idag, att låna ut något eller dela med sig till en kompis, att lyssna intresserat och inte avbryta när en kompis pratar. Detta har eleverna klarat av fint. Uppdragen får oss alla att tänka till lite extra hur vi är mot varandra och hur roligt det är att göra någon glad. Det är positivt med elevernas engagemang och intresse i uppdragen.Idag har vi även haft samling med andra advent då vi firar det lite extra idag istället för på söndag.

Luciaträningen pågår dagligen både morgon och eftermiddag och det blir bara bättre och bättre för varje dag! Nu inväntar vi bara de sista eleverna som börjar på måndag men som självklart redan har en plats i tåget och fått sångerna skickade via mail för att kunna öva i förväg.

På facebook i föräldragruppen (Ess Skolan 2017/2018) ligger nu information om luciakvällen nästa vecka (13:e december). Samling för eleverna 17.00 på skolan. Vi lussar på “Bee Happy” kl 18.00 och restaurant Carma 19.00.

Övriga kan se all information som behövs på Facebooksidan ”Ess Skolan”.

Nästa veckas matsedel är följande: Panaeng med ris, panerad fisk, potatis och kall sås, Lab Gai, makaroner med korv, green curry chicken.

Vi kan även förbereda Er på att boka in den 22:a december då vi kommer ha lite julavslutning och ni föräldrar och ev. syskon kommer bjudas in (ca 12.30) för en gemensam lunch (långbord). Plats meddelas senare:)

Marie, rektor/ förskolechef

Förskolan – årskurs 3

Ännu en vecka har susat förbi. Vi har haft fullt upp denna vecka med 6 nya härliga elever som har kommit in väl i klassen. Vi har även hunnit vara lediga i tisdags och vi hoppas att ni tog vara på den lediga dagen tillsammans med era barn! Denna vecka har vi påbörjat vår forskning om nordisk mytologi och Asagudarna. Eleverna tycker det är spännande och mystiskt!

Vi har också startat upp ett mindre tema i NO om regnskogen och kommer jämföra den med våra svenska skogar. I matematiken har vi alla arbetat med olika förmågor inom samma ämne- en del har arbetat mycket med addition och subtraktion medans andra har arbetat med multiplikation och division. I engelska har vi arbetat med aktiviteter där eleverna bland annat har fått rita och skriva om sina favoritaktiviteter, t ex I like to swim. Samtala gärna hemma om vad barnen vill göra efter skoltid på engelska och vad de gillar att göra. Idag har vi skapat lite pyssel till vattenflaskorna och eleverna har fått fina “halsband” att hänga på sina flaskor. Vi ser fram emot en ny och rolig vecka (särskilt Lucia) tillsammans med era barn!  

Tack för den här veckan och ta hand om varandra och njut av en ledig helg med mycket sol och bad!

Anette, Förskollärare och Ida Stening, Tidigare lärare

 

Årskurs 4 – 9

Denna vecka har klassen bestått av ett spann av elever från årskurs fyra till årskurs åtta. Att orkestrera en klass med sådan spridning har varit en mycket spännande utmaning. Initialt var det svårt utmanande men mot slutet av veckan har det mer gett en styrka för gruppen, för lyhördheten och den ömsesidiga respekten elever emellan har konstant ökat. Detta är som pedagog oerhört glädjande att se och en ynnest att få uppleva.

Inom matematiken har klassen bland annat arbetat med att förstå samspelet mellan addition och subtraktion samt mellan multiplikation och division, hur räknesätten hänger samman i par. Har studenten väl förstått samspelet paren emellan, blir matematiken enklare att förstå och mycket lättare att arbeta med. Vi har också arbetat med bråk- och decimalform samt procent. Sist men inte minst har den algebraiska världen öppnats på allvar för några elever med förenkling av uttryck och uppställandet av ekvationer. Nästa etappmål är att börja lösa ekvationer.

I svenskan arbetas det vidare med olika typer av texter, bland annat har en text om hur alkohol påverkar oss människor skrivits och några texter om Sveriges geografi. Denna vecka har också ordklasser kommit upp på agendan och jag tycker att eleverna har en otrolig förmåga att snabbt ta till sig denna nya kunskap och även förvalta den bra. Under veckan har det även skrivits dagböcker på svenska, men även dagböcker på engelska. Inom engelskan har det för övrigt arbetats mycket individuellt. Spanskundervisningen har tagit riktig bra fart denna vecka och det är glädjande att se elevernas hunger och positiva attityd att lära och skriva. De finsktalande eleverna har även denna vecka fått hemspråksundervisning.

Inom No/So har eleverna arbetat på flitigt vidare med framförallt Nordens geografi men de har även arbetat med Sverige. Ett bra exempel hur två separata ämnen (Svenska och Geografi) kan samköras för att eleverna skall kunna känna att allt hänger samman, inte att varje ämne är ett helt separat ämne. Än så länge har Sveriges fem stora sjöar, bergskedjan, de tre landsdelarna och alla landskap avhandlats. Vi har även arbetat med romarriket och det amerikanska inbördeskriget, samt en spännande text om Leonardo da Vinci och hans liv. Leonardo var en mycket spännande person som hade många strängar på sin lyra.

Delar av klassen har fortsatt arbeta med Islam, en av de stora världsreligionerna. Arbetet har inriktat sig på Abrahams stamträd och då med fokus på det tre religioner som ursprungligen härstammar från Abraham samt några av de viktiga objekten inom islam.

Vi har återigen tangerat lite fysik och då hur och varför en
ledare fungerar som den gör, samt hur en termos (ett isolerande kärl) kan
byggas.

På fredagens Bild fick eleverna lära sig att teckna i perspektiv. De yngre tecknade enpunkts-och de äldre tvåpunktsperspektiv. En elev tyckte det var så roligt att teckna perspektiv så att rasten användes för att göra en enpunkts-central-perspektivritning.  

Vill avsluta med ett citat från en av mina få favoriter. Detta citat anser jag speglar en sund och ärlig inställning på livet och påverkar mig mycket i mitt pedagogiska arbete och övertygelse.

”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag” (Ingemar Stenmark)

Pietro, lärare senare år

 

Idrott

Yngre elever fick åka songtaew till och från poolen där eleverna fick träna på olika övningar i simning. En del tränade extra på sina ben/armtag medans andra tränade på dykning, simma under vatten, ryggsim och att simma under vatten. Vi hann även leka en del också och njuta av badet.

Vi äldre promenerade i rask takt till den av skolan hyrda/lånade poolen då den ligger relativt nära. Huvudtemat för lektionen var vattenvana och vattensäkerhet. Samtliga elever i den äldre gruppen verkligen glänste. Alla fick med beröm godkänt. Det övades (eller snarare bedömdes) bröstsim, ryggsim, trampa-vatten, flyta samt dykning. Eleverna visade upp sina vatten-färdigheter genom att: simma 100 meter valfritt simsätt, flyta en hel minut och att i ett svep, dyka ner till botten, simma mellan ett par ben och slutligen hämta upp en skruvmejsel som låg på botten. Imponerande!

 

Etiketter