v.47
Allmänt
I veckan så välkomnade vi 5 nya elever och dessa kom snabbt in i gänget. Vi har delat upp eleverna lite grann under veckan för att det på måndag bli lite nya konstallationer i grupperna. Förskolan kommer bestå av 2-5åringar där Isabell ansvarar. I förskolans byggnad kommer även år F-1 hålla till med Glenn som ansvarig. I skolbyggnaden har jag, Marie ansvar för år 2-3 och Linus för 4-9.
I onsdags var förskolan- år 2 på utflykt till ”helikopterlekplatsen”. Där delades barnen in i små grupper och fick utöva hemliga uppdrag som hade med utematematik att göra. Uppgifterna handlade mycket om begreppen hälften, dubbelt, udda och jämt. Samarbetet i grupperna fungerade bra och både stora och små fick vara med att säga sitt.
Idag har vi haft storsamling med hela skolan på morgonen där vi tänt det första adventsljuset. Vid samlingen fick även de elever som ej satt sitt handavtryck på väggen göra det, så nu har den fyllts på ordentligt! På måndag startar övning inför lucia så det är bra om ni diskuterar hemma vad Ert barn tänkt vara (lucia, tärna, tomte, stjärngosse eller pepparkaksgubbe/gumma).
Förutom tacos, så var veckans mest uppskattade händelse, dagens besök på akvariet. Samtliga elever uppskattade besöket och det blev en bra koppling till tema vatten som förskolan – år 3 just nu arbetar med.
FitKids Sports Club gästades av 8st energiknippen denna vecka där måndagen och onsdagens eftermiddag handlade och rörelse, motorik, bollspel och lekar medan torsdagen var ett lite mer lugnare pass på skolan med fokus på kost och hälsa, då eleverna haft idrott på skolan precis innan.
Nästa vecka välkomnar vi 7 “nya” elever (några nygamla) och matsedeln för nästkommande 2 veckor är följande: Sweet and sour chicken: stekt fisk, potatis och kall sås: “skapa din egen soppa” (nudlar, kyckling, grönsaker, buljong): spagetti och köttfärssås: massaman chicken (kycklinggryta med potatis i).
Marie, rektor/ förskolechef
Förskolan / Förskoleklass
Denna vecka har vi arbetat med bokstäverna R och M. Vi har pärlat dem och tittat på fem myror är fler än fyror elefanter samt arbetat i vår bokstavsbok. Förskoleklassen har verkligen tränat på och att forma bokstäverna på rätt sätt. Snart sitter det! Det gäller att inte stressa utan ta det lugnt och arbeta i sin takt. De yngre barnen vill gärna också vara med och skriva bokstäver. De brukar sitta med och måla i sina skrivböcker. Ibland går det att tyda och ibland inte, men att börja tidigt är aldrig fel ;).
Vi har arbetat vidare med vårt vattentema tillsammans med VFU- studenterna och fler av lektionerna har vi haft tillsammans med år 1-3. Barnen har undersökt vad som händer när man fryser in vatten med olika mängd salt i. Begreppet hypotes har också förklarats och används flitigt av vissa.
Denna vecka säger vi hejdå till de barn som går i förskoleklass som från och med nästa vecka ska gå tillsammans med år 1. Tack för dessa 3 veckor.
Isabell och Glenn, förskollärare (Vanja och Sofie- VFU)
1-3
Vattentemat har fortskridit och eleverna har varit med förskolan och gjort diverse experiment. Det är våra kära VFU-elever som har planerat och genomfört försöken tillsammans med eleverna och vi lär oss både vad H2O innebär, samt vilka egenskaper vatten har och i vilka olika former vatten kan vara.
I år 1 fokuserar vi på lästräning och ljudning av ord, samt ordbilder och läslistor. Ibland har vi en liten grupp själva medan vi ibland läser tillsammans med förskoleklass. Några från år 2 har även fått vara med i denna grupp för att känna sig trygga i sin läsning, och få en större tilltro till sin läsförmåga.
Vi har startat ett rymdtema i år 2 där eleverna skapar sin egen rymdbok utefter läsförståelse, faktasökning och illustrationer.
År 3 har slipat lite på sina kunskaper inom ordklasser och hur man tar tema på verb, hur man komparerar adjektiv och hur ett substantiv är i singular, plural, obestämd och bestämd form. Framöver kommer fokus ligga en del på träning inför vårens nationella prov.
Vi har i veckan börjat skriva ”veckans ord”, där samtliga elever varje dag skriver av, 10st ord, bredvid varandra i ett veckoschema. På detta vis ser de en förbättring på sin handstil, samtidigt som de lär sig stava orden då de upprepas varje dag. Idag, fredag, gjorde vi en liten ”rättstavning” på orden för att se om de befäst kunskapen, utan att egentligen läst på, vilket resulterade i flera glitterstjärnor gällande både stavning och handstil- Bra jobbat!
De elever som går här under en längre period har ett konto på Bingel (digitalt läromedel) och denna vecka fick de en läxa ”utskjuten”. Jag märker att eleverna ser detta som ett mer lustfyllt lärande då det i bokform handlade om ca 70 matteövningar men som samtliga elever gjorde utan problem eller motsträvighet.
Då det förra året blev väldigt uppskattat med “Grej of the day” så kommer vi ibland köra den även detta läsår. Tills idag hade eleverna i uppgift att lösa en rebus där svaret blev “fyra söndagar”.
Marie och Glenn, lärare tidigare år
4-9
Under veckan har flera av våra yngre elever i gruppen 4-9 arbetat med problemlösning inom matematiken. Flera av dem har även uppgifter i att skriva samt presentera muntligt kring Thailand som land, detta har tränats genom mindmaps, faktasökning och hur man strukturerar en text på rätt sätt. Bland de äldre eleverna har matematiken bland annat handlat mycket om att räkna med bråk. Vi har även haft spanska influenser i klassrummet regelbundet. I engelskan arbetar flera av eleverna kring samma läromedel, vilket även möjliggör till parövning stundtals. Ett annat uppskattat och återkommande läromedel är det digitala. Detta möjliggör till såväl auditiv som visuell inlärning, vilket eleverna tycker är både roligt och stimulerande.
Linus, lärare senare år
Idrott
Veckans idrott bestod i tisdags av lekar, balanstävlingar samt twister i smågrupper. Dessa övningar var syftade till att träna balans, motorik och samarbete. Aktiviteter av dessa slag möjliggör ofta till mycket skratt, vilket är väldigt roligt. Torsdagens idrott genomfördes på idrottsplatsen, och aktiviteten var ”capture the flag”. Med Marie och Glenn placerade i var sitt lag var det en ”viktig” kamp redan från början. Marie var tydlig med att framföra till sitt lag vikten av att ”ha roligt och inte enbart fokus på att vinna” vilket hon snabbt fick äta upp då tävlingsmänniskan tog över. Oavsett, så var det en väldigt lyckad idrottslektion med många skratt och kraftansträngningar från såväl elever som pedagoger.
Linus, idrottslärare 1-9