v.4- 50st barn fyller ESS-Skolan med glädje och lärande!

Allmänt                                                                                        

Då var peakveckan här och vi har nu varit 50-talet barn med 10 personal totalt på enheten! Wow- vilken känsla med rastaktiviteter till höger och vänster, olika mat-tider där grupperna går omlott och hämtar om vartannat, olika fruktfat som ska hållas ordning på, sovande barn i ett rum medan övriga leker mamma, pappa barn. Utöver detta sitter skoleleverna och arbetar i sin svenskbok, medan några skriver en recension eller textanalys på sin dator/ iPad samtidigt som vissa elever har idrott ute på skolgården. Det har även varit vattenlek, miniröris, lekparksutflykt, programmering, köttbullerullning, testning av köttfärslimpa och ett besök på gymmet för de äldre. Alltså, jag kan inte med ord beskriva hur stolt jag är, över alla elever och pedagoger som roddar runt detta och samarbetar/ tar hänsyn till varandra och stämningen är full av glädje på enheten. Ni är fantastiska!

Valet av att skapa en helt egen klass för 6åringarna denna vecka har varit ett vinnande koncept! Kul att så många förskoleklassare var anmälda samtidigt så vi fick möjlighet att göra detta. Tack även till Anna B, som med kort varsel valde att använda sin pedagogutbildning på semestern för att stärka upp den täta pedagogtätheten hos oss i samband med det ökade elevantalet! Läs mer om detta nedan under förskoleklass.

Idag har vi fått säga adjö till några elever men som vanligt börjar det nya på måndag igen:) I nästa vecka, på tisdag efter lunch, så kommer det bli en kombinerad idrottslektion med akvariebesök i Ban Phe för förskoleklass- årskurs 9. På torsdag är det simträning för alla- även de yngsta!

Tyvärr har vi idag även fått säga hejdå till vår egen muminmamma som arbetat som språkbrygga för våra finlandssvenska barn. Nu är det dags att återvända till Sverige ett tag både för henne och medföljande barn.

Matsedeln nästa vecka är samma som föregående med ett eventuellt byte av torsdagens köttbullar till köttfärslimpa då det krävdes en hel del rullande händer (läs om årskurs 1-2 nedan).

För Er som vill så kommer det erbjudas ”prova-på Mediyoga” på onsdag 31 januari på skolan kl 16.30. Mer information om detta kommer på vår facebooksida Ess Skolan.

Marie, rektor/ förskolechef

 

Förskolan

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Oo. Vi kom på att orden orm, ost och orange börjar på bokstaven O, därför blev valet för veckans skapande sak lätt dvs vi skapade varsin orange orm som numera hänger i förskolans lokaler.

Vi har även tittat på bokstavslandet om bokstaven O.

I tisdags gick vi tillsammans med f-klass till lekplatsen och hade gymnastik/rörelse samt lekte roliga lekar tillsammans på lekplatsen. Barnen hade ett stort leende på läpparna under hela gympapasset :-)

I torsdags var det dags för gymnastik med f-klass igen som avslutades med vattenlek, fantastiskt kul och mycket uppskattat. Tänk att vatten är så roligt!!

Veckan avslutades (förskola + f-klass) med tema fisk och hav där vi tittade på filmen “Hitta Nemo”, och under eftermiddagen skapade vi varsitt akvarium med fiskar, snäckor och annat fint i.

Vi ser fram emot nästa vecka med nya spännande lekfulla dagar tillsammans.

Annette, Förskollärare, Johanna lärare F-3

 

Förskoleklass

Denna vecka har vi haft en ren förskoleklass här på ESS. Vi har välkomnat några nya elever och vänskaper har redan gjorts. I matematiken har vi fortsatt att träna på siffror 1-10. Vi har format siffror och arbetat med fler och färre, udda och jämna tal. Tillsammans med mig har vi varit 10 personer i klassrummet, vilket har varit en utmärkt utgångspunkt när vi i matten har tränat 10-kompisar. Alla barnen har aktivt visat att de vet vilka siffror som hör ihop för att bilda 10.

Vi har under veckan tillsammans läst en bok som heter Puzzel – smugglarhunden. Vi har haft bokprat där vi pratat om svåra ord som förekommer i boken. Barnen har bland annat lärt sig vad yster, pillemarisk och smugglare betyder. Vi har även pratat om vad det innebär att ha ett husdjur och jämfört hur hundar har det i Sverige jämfört med här i Thailand. Vi har läst första delen av Puzzel som är en bra högläsningsbok. Så vill era barn höra mer om hunden Puzzel så kan jag rekommendera den 😊. I svenska har vi även arbetat med bokstaven O. Barnen har fått träna på att hitta bokstaven O och ljuda ord. Vi har arbetat både för hand och på digitala medier för att träna in bokstaven.

Tillsammans med förskolan har vi haft barngympa två gånger denna vecka. Vi har varit flygplan, gått in i en affär och försökt köpa alla möjliga saker. I torsdags avslutades gympalektionen med att de barn som ville fick bli avsvalkade av vattenslangen. Det var skönt!

Veckan avslutades med ett endagstema om hav och fiskar. På förmiddagen introducerades temat genom att vi tittade på Hitta Nemo. Efter lunch fortsatte vi sedan med pyssel kring vad vi sett.

Vi önskar er alla en trevlig helg så ses vi på måndag igen!

Anna B, 4-9

 

Årskurs 1-2

Fullt klassrum denna vecka bestående av 12 elever med stor variation av arbetsmaterial. Störst spridning är det inom so/no ämnena där det b.la. har handlat om att läsa och svara på frågor kring olika religioner, tankekartor och fakta om ekorrar, forska om Thailand samt om rymden och alla planeter. Väldigt kul och inspirerande att arbeta med så många olika områden på samma gång.

Veckans stora uppgift var att rulla alla köttbullar till torsdagens lunch. Vi började redan under veckan med att förbereda inför denna härliga uppgift. Eftersom vi tidigare provat på att programmera blev uppgiften att försöka beskriva hur man kunde gå till väga för att programmera någon att rulla just köttbullar. Steg för steg beskrev eleverna hur detta skulle gå till vilket sedan skrevs ner.
Så var då torsdagen kommen och vi skulle äntligen få rulla våra köttbullar. Glada och entusiastiska begav sig eleverna mot köket och satte på sig sina plasthandskar och var redo. Två minuter senare hade de flesta tröttnat och tyckte mest det var antingen jobbigt eller kletigt. Men likt en programmerad robot var det bara för eleverna att fortsätta tills köttfärsen tog slut. Samtalet kring att rulla köttbullar tog en annan vändning och handlade istället om att man bör vara tacksam mot de som lagar maten, ibland tar det lång tid att laga men det går väldigt snabbt att äta upp.

Under svensklektionerna har många av eleverna denna vecka skrivit mail hem till sin klass. De har vid dessa tillfällen först fått skriva ner sina mail på papper och sedan skrivit på ipad eller dator samt bifoga foton från skolan. Något  intressant var att nästan samtliga valde att ha med en bild av lådan där bollar och jonglerings-sakerna ligger. Man prioriterar olika saker här i livet:)       

Glenn, lärare för tidigare år

 

Årskurs 3-5

Den här veckan har vi fått ytterligare två nya elever. Det är verkligen roligt att se hur snabbt gruppen hittar en ny form och hur eleverna välkomnar nya ansikten. För mig personligen är det extra roligt att vara på plats och att få förmånen att arbeta här på ESS under ett antal veckor.

Det blir många olika arbetsämnen i klassrummet. I So/No arbetar vi just nu med allt från vikingar till människokroppen och Elektricitet. Arbeten om demokrati och diktaturer har även varit aktuellt så under veckan har vi hunnit med flera demokratiska omröstningar i klassrummet.

Ett flertal elever arbetar i svenskan med faktatexter om Thailand, vilket är ett tacksamt ämnen nu när de är på plats och själva kan reflektera runt likheter och skillnader från sverige .

Under fredagen var det flera olika bild och musik projekt igång under eftermiddagen. Där visade eleverna verkligen stor kreativitet och innovation!

Anna L, 4-9

 

Årskurs 6 – 9

En vecka full av prov och inlämningar, under veckan som gått har tre av gruppens elever haft prov att förbereda sig inför samt även att genomföra. Utöver dessa prov har det även flitigt arbetats med diverse inlämningar. En skön känsla som pedagog är att se när det infinner sig en harmoni i gruppen, en känsla som sprider positivitet och glädje, inte bara i klassrummet utan även på rasterna. Det förekommer ofta diverse bollek, pyssel och andra aktiviteter rasterna igenom, vilket också märks på eleverna att de uppskattar. Något som är värt att uppmärksamma är att det finns nog ingen som kan allt, utan att man tillsammans kan väldigt mycket. Även jag som pedagog har områden jag givetvis behärskar mindre bra, men då är det allt som ofta en elev som har mycket goda kunskaper inom just det området. Detta gör att just den eleven får en extra chans att glänsa och även få ett bevis på att kunskapen såväl är viktig som användbar, samt att vi som grupp tillsammans har en oerhörd mängd kunskap. Utöver själva arbetet vi bedriver på lektionerna, är det även  mycket intressant att kunna diskutera och argumentera med och mot de äldre eleverna på rasterna. Det märks tydligt att det är en trygg grupp individer jag fått privilegiet att arbeta med.

Linus, lärare för senare år

 

Idrott

Veckans idrottslektioner för de yngre eleverna i årskurs 1-4 har bestått av blandade tävlingslekar. Tisdagens lektion inleddes med en introduktion av kaptenen kommer där det var många nya ord att hålla reda på. Resten av lektionen ägnades åt den ganska fysiskt krävande “klockan”. Under detta moment delades eleverna upp i par och fick utföra olika övningar under tid. Tiden eleverna hade på sig att utföra sin uppgift  bestämdes av det par som agerade klocka. För att tiden skulle stanna behövde de förflytta ett visst antal bollar ca 20 meter från en korg till en annan. Uppgifterna de andra eleverna utförde under tiden bollarna förflyttades var b.la. sit-ups, badminton, upphopp och hopprep.
Torsdagens lektion började på samma sätt som föregående idrottslektion dock med nya namn. Istället för styrbord,babord,för och akter ändrades orden till hav,land och berg. Betydligt enklare att komma ihåg vilket resulterade i ett högre tempo. Vi avslutade sedan med “kinesiska muren” där snabbhet och taktik sattes på prov.
Återigen vill jag berömma samtliga elever för härlig kämpaglöd och ett bra humör i värmen.

// Glenn

Under tisdagens lektionen var det fokus på aktiviteten “klockan” (se förklaring i avsnittet ovan). Genom denna aktivitet inkluderade vi moment som kondition, precision, styrka och koordination. Genom att delvis föra resultat efter varje övning, triggade vi eleverna lite extra för att verkligen försöka få ut maximalt av alla, samt att det blev lite tävling på rimlig nivå. Under torsdagen var vi på Carma Fitness, ett lokalt närliggande gym. Här hade vi först en grundlig teoretisk del kring styrketräning, varpå vi sedan praktisk testade de olika övningarna. Lektionen mottogs med stor entusiasm och iver till att testa praktiskt.

// Linus  

Etiketter