v.12 Elevinflytande med tacos, samt apkunskap och “rockat flip flops”

  Allmänt

Det är en skön och familjär stämning på skolan med så få elever men givetvis är det också väldigt varierat innehåll i klassrummen med så spridda åldrar. Nu har vi alltså bara en elevgrupp och en förskolegrupp, och har bara en vecka kvar på säsongen innan stängning.

Vi har uppmärksammat internationella downs syndrom-dagen/rocka sockorna på lite olika sätt: Film, musik, frågequiz och illustrationer i olika former. Vi hade också en samling på konstgräset och visade våra olikheter med olika sandaler, samt några som hade för dagen tagit på sig strumpor. 

Igår var det uppskattad mat då det var tacos efter elevernas önskemål och som blev tillagt efter den argumenterande text som lämnades in för 2 veckor sedan. 

Idrotten har varit gemensam med både stora och små efter sin egen förmåga. Tabata med puls, krabbfotboll och boll-lek med tärningsspel där de allra yngsta kunde hjälpa till med att slå tärning. Avslappning på slutet är något som är ack så viktigt att träna på men svårt för vissa som har “myror i brallan”.

Nästa vecka är det alltså sista veckan för säsongen och vi kommer ha en liten avslutning med lite påsklekar på stranden, sista dagen (fredag) med avslutande picknick.

Mer information kommer i föräldragruppen.

Ha en skön helg!

Matsedel nästa vecka:  

Måndag: Pad thai Gai Tisdag: Korv med bröd och potatismos Onsdag: Green Curry Chicken Torsdag: Chicken nuggets, potatis och kall sås

Marie

Förskolan 

Barnen hade själva önskemål om vilket djur vi skulle forska och lära oss mer om denna vecka. Detta var ett djur som några av barnen har sett i verkligheten här i Thailand medan andra barn inte stött på, men var nyfikna på att lära sig mer om. Djuret som barnen valde var; apor. Vi har lärt oss att apor är väldigt lika oss människor. De har exempelvis 10 fingrar och 10 tår, precis som vi. Barnen kände till sedan innan att apor äter frukt, men vi lärde oss att de också äter insekter, sniglar och flugor. Vi har också lärt oss att de flesta aporna är rädda för vatten.

Förutom att barnen har skapat egna apor med ‘snurriga svansar’ så har det också byggts mycket denna vecka med olika material. Kojbyggen som barnen själva får plats i men även slott, hus, broar och djurparker har byggts av klossar. Utomhus har vi ritat med gatukritor på marken, där det ritades alltifrån “långa pappor” till racerbilar och  regnbågar.
Förskolebarnen har också fått möjlighet till mer delaktighet och gemenskap med de äldre eleverna på skolan denna vecka, genom att vara med på deras idrottslektioner efter förmåga samt på gemensamma samlingar.

Ida

1-9

Variationen vad gäller arbetsuppgifter är stor nu när vi har så olika åldrar i gruppen. I svenskan är det allt från grundläggande ordkunskap och högläsning till avancerad satsbyggnad och läsförståelsetester på ganska hög nivå.

I ämnet matematik arbetas det både med grundläggande moment som multiplikation, addition och subtraktion medan de äldre eleverna arbetar med ekvationer, potenser, geometri och problemlösing.

I ämnet engelska så varierar det från mer grundläggande ordkunskap till muntliga diskussioner kring olika frågeställningar på god engelska.Flera av de äldre eleverna säger i samtal att de är mer bekväma med engelska än svenska.

Björn

Etiketter