v.12

Allmänt

Men sen kom det ju ändå till slut. Regnet! En hel dag full av växlande skurar eller skyfall. Kul, tyckte många av eleverna. Fy, ansåg personalen. Det hade ju alldeles nyss regnat, i januari ju!

Spännande var också alla animaliska upplevelser som veckan bjöd på. Först upptäckte eleverna en ny slags ödla (alltså inte de vanliga Geckos eller Skink) på muren utanför skolan. En vacker rosa-grön hane med underbara taggar på ryggen som uppvaktade en gråtråkig hona. Efter googlande fick det bli en typ av leguan. Häftigt!

Nästa djur-observation blev fågelboet vid King-rutan. Oops, dags att flytta leken lite längre bort, vilket även kan vara bra för våra fönster… Detta gjorde eleverna gärna! Belöningen blev när den mest kompakta pedagogen på Mattias Klum´skt vis hängde in i palmen för fotografering av ungarna…

Så här i slutet är det lätt att tappa styrfart. Vi ser därför fram emot en näst sista skoldag på beachen för eleverna. På torsdag nästa vecka åker vi till Suan Son, men är tillbaka till lunch. Glöm inte badkläder, handduk samt vattenflaska!

Sista veckans meny:

Mån: Khao Pad Gai

Tis:   Stekt fisk, pot, kall sås

Ons: Green curry Chicken

Tors: Pasta Carbonara

Fre:   Pizza

  

Marie, rektor/ förskolechef , Mattias, platsansvarig från 23/2-17

 

Förskolan

Näst sista veckan har precis passerat och vi är inte många kvar nu på förskolan. Denna vecka har det varit mycket roll lek. Barnen har lekt mycket i lekrummet och det har varit både häxor, prinsessor, mammor och bebisar. Det har lagats mat i köket och nattats bebisar. Det är så viktigt med den fria leken!

Vi har pysslat- allt från att måla våra snäckor vi plockade från stranden för ett par veckor sedan, och sen har vi fingervirkat och vävt. Fingervirkningen blev en succé på skolan. Det slutade med att nästan hälften av skolans elever har fingervirkat på rasterna också.

I torsdags blev det en utflykt till lekparken som vanligt. Det var väldigt varmt, så när vi kom tillbaka så badade vi i tunnorna. Barnen tyckte det var skönt att svalka av sig lite!

Sophie, Förskollärare  

 

F – 2

Näst sista veckan för terminen har nått sitt slut och talesättet ”tiden går fort när man har roligt” stämmer verkligen. Veckan har b.la. ägnats åt kartor där uppgifterna bestått av att ta reda på vad olika symboler på en karta egentligen betyder? Men även att komma på egna symboler som kan underlätta förståelsen när man ritar egna kartor. Inom matematiken har vi denna vecka fortsatt att arbeta med bråktal där det mest handlat om att hålla reda på hur många delar som ska färgläggas vid ett visst tal samt hur man skriver bråktal på ett korrekt sätt. Lite svårigheter uppstod när uppgifterna övergick till att ta reda på hur mycket exempelvis en fjärdedel är av 20. Tur att det finns papper och pennor, allting blev enklare när man bara ritade upp det.  En ny uppgift som introducerades i veckan var att våga tänka utanför boxen och vara så kreativ som möjligt. Uppgiften var att alla elever fick ett papper med 30 cirklar på som de sedan skulle använda sig av och komma på så många olika saker de kunde rita med just cirkeln som utgångspunkt. Väldigt uppskattad uppgift och det ritades allt från planeter och solar till bollar och smileygubbar. En del var verkligen kreativa och använde två cirklar till samma figur och fick därmed ihop både cyklar och glasögon.  Härligt att se när eleverna inspirerar varandra till nya skapelser! Vi avslutade veckan med att skapa klättrande ödlor, inte som ”Jurassic Park” dock, utan vi höll oss till papper, sax , snöre och sugrör. Det fungerade i alla fall och de klättrade fint på snöret.

Glenn, förskollärare, lärare tidigare år.

 

3-9

Nedan får ni en tydlig sammanfattning ämne för ämne:

NO: Klimatsmarta tallrikar skapades där innehållet skulle vara hållbart för miljön men också bra för hälsan. Området Ljud gav oss insikt i olika ljudtyper, bl a ultraljud.

Eng: Diskussioner på engelska har varit ett stående inslag denna vecka. Svårt att hitta orden mitt i ett samtal. Bäst när man förberett sig innan märkte eleverna.

Sv: Veckans ord blev ord på bokstaven S. Eleverna fick fylla på sina tidslinjer och några har förberett sig inför Nationella Prov. Denna vecka arbetade vi också med att Fabler ska innehålla en sensmoral. – Typ ett Smart-ord, tyckte eleverna. Underbar synonym!

SO: I boken Pojken och Tigern kom vi nu fram till landskapet Småland. Nu vet vi varför smålänningar anses både snåla och uppfinningsrika! Eller var det vackra?

Ma: Moloken medioker Mentor meddelar medelmåttorna meningen med Medelvärde. Motbjudande motstånd möter magistern. Måste motverka myteri… Median, månne?

Varför är 7an 8an 9an´s tabell så tjurig? De vill liksom inte fastna lika enkelt som de andra! Men, sa en elev: – De e ju bara å vända på 9×4 så blir de ju 4an´s tabell. Å den kan jag! GRATTIS!!

Mattias, lärare tidigare och senare år  

 

Idrott  

1993 släppte Los del Rio den magiska låten ”Macarena”. Måtte den aldrig glömmas i de svenska folkhemmen! Vi gjorde vad vi kunde för att för evigt låta låten etsa sig fast i elevernas minnen. Detta genom ett fys-pass som hette duga, inte motoriken att förglömma. Puh! Sedan dags för 36:an, leken där gruppen ska jaga tal med hjälp av tärning. Bakom varje tal gömde sig en rejäl utmaning, hela vägen upp till 36! Svettiga men glada avslutade vi sedan lektionen med Tangram och Killerboll.

Glenn och Mattias, idrottslärare

Etiketter